تاثیر یادگیری معکوس بر خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

2 گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،تبریز،ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی یادگیری معکوس بر خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش­ آموزان دختر پایه ششم ابتدایی دردرس علوم تجربی بود. روش ﭘﮋوﻫﺶ از نوع شبه آزمایشی با پیش­ آزمون و پس­ آزمون با یک گروه گواه می­ باشد و جامعه آماری آن، کلیه دانش­ آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1401  می­ باشد؛ که از میان آنها، 49 نفر به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دوگروه آزمایش وگواه قرارگرفتند. جهت گردآوری داده­ ها پرسشنامه جینگ و مورگان (1999) و آزمون معلم­ ساخته در ابتدا به عنوان پیش‌آزمون بر روی هر دوگروه آزمایش وگواه اجرا شد. سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه­ ی 45 دقیقه­ ای تحت یادگیری معکوس؛ و گروه گواه تحت روش یادگیری سنتی در درس علوم تجربی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات، برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تحلیل شدند. یافته­ های حاصل  نشان دادند که اثر یادگیری معکوس بر خودکار آمدی و عملکرد تحصیلی  مثبت و معنی­ دار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Flipped Learning on Self-efficacy and Academic Performance in the Field of Experimental Sciences among Female Grade Six Students

نویسندگان [English]

  • Akbar Ebrahimi orang 1
  • Hafez Sahebyar 2
  • Mahdi Ebrahimi orang 3
1 Department of psychology and counselling. Farhangian University, P.O. Box14665-889, Tehran, Iran.
2 Department of psychology and counselling. Farhangian University, P.O. Box14665-889, Tehran, Iran.
3 Master's student in educational psychology, Shahid Madani University of Azerbaijan, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the present was to determine the effectiveness of flipped learning on self-efficacy and academic performance of sixth grade female students in experimental science. The study was quasi-experimental in method with a pre-test and post-test design, and the population of the study included all female grade 6 students of Tabriz, during the academic year of 2022-2023. Cluster sampling was used to select 49 students who were categorized randomly into two experimental and control groups. To collect the data for the study, Jing and Morgan’s (1999) questionnaire and teacher-made tests were initially administered to the experimental and control groups as the pretest. Later, the experimental group passed 10 treatment sessions of 45 minutes in the form of flipped learning while the control group received conventional teaching of science. Following, the treatment, the pos-tests were administered to both groups. The obtained data was later analyzed using descriptive and inferential (Covariance) statistics. The results indicated that flipped instruction has a significantly positive effect on self-efficacy and academic performance of the students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Flipped learning
  • academic self-efficacy
  • academic performance
  • experimental sciences
  • grade 6 of primary studies