بررسی اثربخشی آموزش فعّال فناورانه شیمی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه‌ی دهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران

2 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، بوشهر، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش با روش فعّال فناورانه در درس شیمی بر پیشرفت و انگیزه­ی تحصیلی دانش آموزان پایه­ی دهم در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. استفاده از فناوری اطّلاعات و ارتباطات باید جای خود را در نظام تعلیم و تربیت پیدا نماید و به عنوان یک اصل مهم، در برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی مدارس گنجانده شود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه­ی آماری را دانش آموزان پایه­ی دهم در شهر یزد به تعداد 70 نفر تشکیل می دهند. حجم نمونه شامل 42 نفر در دو گروه 21 نفری (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) در نظر گرفته شد. گروه آزمایش با روش فعال فناورانه و گروه گواه با روش سنتی آموزش دیدند. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق آزمون های معلّم ساخته، پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفت. روایی آزمون ها را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن به کمک آلفای کرونباخ 86/ 0برآورد گردید. داده ها از طریق آمار استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که تأثیر آموزش شیمی با استفاده از روش فعّال فناورانه بر پیشرفت  تحصیلی دانش آموزان بیش تر از روش های سنتی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Effectiveness of Active Technological Chemistry Training on Academic Achievement of Grade 10 Students

نویسندگان [English]

  • Sedighe Nazemian 1
  • Maryam Kiani 2
1 Department of Science, Farhangian University,Yazd, Iran
2 Department of science, Farhangian University, Bushehr, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of technology-based teaching in chemistry on the achievement and academic motivation of 10th grade students in the academic year 2015-2016. The use of information and communication technology should find its place in the educational system and be included as an important principle in educational planning and school curriculum planning. This study was done by using quasi-experimental with pre-test and post-test design. The statistical population is comprised of tenth grade students in Yazd city. Sample size consisted of 42 subjects divided into two groups of 21 (one experimental and one control group). Experimental group trained with active technology and control group trained with traditional method. Students' academic achievement was measured through teacher-made, pre-test, and post-test tests. The validity of the tests was confirmed by experts and its reliability was estimated to be 0.86 using Cronbach's alpha. Data were analyzed using inferential statistics of covariance analysis test. The results showed that the effect of chemistry education by using active technological method on students' academic achievement is more than traditional methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technologically active method
  • Traditional method
  • academic achievement
  • Tenth grade students