تحلیل محتوای کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه ایران و مالزی از نظر توجه به مؤلفه‌های کارآفرینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران. ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور ارزیابی محتوای کتاب‌های شیمی دوره متوسطه دوم ایران و مالزی بر اساس انطباق آن با مؤلفه‌های کارآفرینی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش کتاب‌های شیمی دوره متوسطه دوم ایران در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در سال تحصیلی 1402-1401 و کتاب‌های شیمی دوره متوسطه دوم مالزی در دو پایه دهم و یازدهم (مقطع چهارم و پنجم) در سال تحصیلی 2021-2020 بوده است. در این پژوهش با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه‌گیری تمام شماری استفاده شده است و کل محتوای کتاب‌ها شامل متن، تصاویر، پرسش‌ها و فعالیت‌ها با روش آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات صاحب‌نظران و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی (91 درصد) به‌دست آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد که در کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه ایران و مالزی در مجموع به ترتیب 191 و 172 مرتبه به مؤلفه‌های کارآفرینی اشاره شده‌است. از بین پنج مؤلفه «خلاقیت و نوآوری»، «انگیزه پیشرفت»، «کنترل درونی»، «ریسک‌پذیری» و «آینده‌نگری» در دو کشور توجه بیشتری به «آینده‌نگری» و «خلاقیت و نوآوری» مبذول شده‌است. کمترین میزان توجه در کتاب‌های شیمی ایران مربوط به «انگیزه پیشرفت» و در مالزی مربوط به «ریسک‌پذیری» بوده‌است. نتایج آنتروپی شانون نشان داد که در کتاب‌های شیمی ایران «کنترل درونی» و در مالزی «خلاقیت و نوآوری» و «آینده‌نگری» بیشترین درجه اهمیت را داشته‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis of junior high school chemistry textbooks of Iran and Malaysia in terms of attention to entrepreneurship components

نویسندگان [English]

  • Mahshid Golestaneh
  • Seyed Mohsen Mousavi
  • Nasrin Maleki
Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research aimed to evaluate Iranian and Malaysian senior high school chemistry textbooks in terms of their correspondence with entrepreneurship components. The study employed descriptive method of content analysis type. The statistical population included 10th, 11th, and 12th-grade Iranian senior high school chemistry textbooks in the academic year of 2022-2023, and Malaysian grade 10 and grade 11 (4th and 5th levels) chemistry textbooks in the academic year of 2020-2021. Due to the nature of the study, complete enumeration sampling method was employed, and all content of the books, including text, images, questions, and activities, has been analyzed using Shannon's entropy method. Data were collected using a researcher-developed content analysis checklist, which was validated through expert opinion, and its reliability was confirmed through retesting (91% agreement). Findings revealed 191 and 172 references to entrepreneurship components in Iranian and Malaysian textbooks, respectively. Data analysis showed that in both countries, from among the five components of ‘creativity and innovation,’ ‘progress motivation,’ ‘internal control,’ ‘risk-taking,’ and ‘futurism,’ greater focus was on ‘futurism’ as well as ‘creativity and innovation.’ The least attention in Iranian chemistry textbooks was related to ‘progress motivation,’ while in Malaysian chemistry textbooks, it was related to ‘risk-taking.’ Shannon's entropy results indicated that in Iranian textbook, ‘internal significance’ received higher attention while in Malaysian textbooks, ‘creativity and innovation’ as well as ‘futurism,’’ were the focus of higher attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • content analysis
  • chemistry textbooks
  • junior high School
  • Iran
  • Malaysia