نمایش علمی: روشی هوشمندانه در تدریس پیوند کووالانسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر شیمی آموزش‌وپرورش، شهرستان‌های استان تهران، ایران

چکیده

امروزه، با پیشرفت بدون توقف علم و آگاهی، استفاده از روش‌های تدریس خلاقانه در دروس مختلف به خصوص دروس علوم پایه اهمیت ویژه­ای دارد. هدف اصلی این پژوهش، افزایش یادگیری و علاقه‌مندی دانش‌آموزان با استفاده از روش­ تدریس نمایش علمی در مبحث پیوند کووالانسی از کتاب شیمی دهم است. کتاب شیمی سال دهم، مطالب و مفاهیم پایه­ای زیادی دارد که تدریس آن نیاز به مهارت، تجربه و دانش داشته و انتخاب روش تدریس کارآمد و مناسب می­ طلبد. جامعه آماری این پژوهش، دانش ­آموزان پایه دهم رشته تجربی و ریاضی-فیزیک دبیرستان میعاد، فرزانگان و حضرت فاطمه الزهرا (س) شهرستان رباط­ کریم و روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و توصیفی بود. در این پژوهش، ابتدا میزان درک دانش آموزان از مفاهیم تئوری و علمی همچون به اشتراک گذاشتن الکترون­های ظرفیتی و نحوه تشکیل پیوندهای کووالانسی بررسی شد و کج فهمی آن­ها در مفاهیم علمی استخراج گردید. سپس ضمن مطالعه و گردآوری اطلاعات از منابع به­ روز علمی و استفاده از تجارب دبیران باسابقه در جلسات گروه­های آموزشی و شورای مدرسه و البته تغییر روش­ها با همراه کردن چاشنی خلاقیت، تدریس پیوند­های کوالانسی با نمایش علمی انجام شد. میزان اثرگذاری این روش، با استفاده از روش‌های میدانی جمع‌آوری اطلاعات مثل طرح پرسشنامه در مقیاس لیکرت، انجام پذیر است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که نمایش علمی، روشی مهیج برای دانش­ آموزان بود و فرصتی فراهم کرد تا در کنار بازی و نشاط، شیمی را یاد بگیرند و انگیزه یادگیری و علاقه­ مندی آنان به درس تقویت شود. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Scientific demonstration: a smart way to teach covalent bonds

نویسنده [English]

  • Nika Nikrou Shaldehi
High School Level Chemistry Teacher, Education Office of Tehran Affiliated Cities, Iran
چکیده [English]

Today, with the non-stop progress of science and awareness, the use of creative teaching methods in various subjects, especially basic science subjects, has gained particular significance. The main goal of this research is to increase students' learning and interest by using the teaching method of scientific demonstration in the topic of covalent bonds from the chemistry book of 10th grade which has many basic contents and concepts that require skill, experience, and knowledge requiring efficient and appropriate teaching method. The population of this study was the 10th grade students studying experimental and math-physics at Miyad, Farzanegan, and Hazrat Fatemeh Al-Zahra High School in Rabat Karim, and it used descriptive quasi-experimental method. In this research, students' understanding of theoretical and scientific concepts, such as sharing of valence electrons and formation of covalent bonds was initially investigated, and their misconceptions of scientific concepts were extracted. Then, while studying and gathering information from up-to-date scientific sources and using the experiences of experienced teachers in the meetings of the educational groups and the school council, and of course, changing the methods by adding the seasoning of creativity, covalent bonds were taught using a scientific demonstration. The effectiveness of this method can be verified through field-based data collection methods such as a Likert scale questionnaire. The results of this research showed that scientific demonstration was an exciting method for the students and provided an opportunity to learn chemistry along with play and fun so that their learning motivation and interest in the lesson can be enhanced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scientific demonstration
  • creativity
  • teaching method
  • covalent bond
  • cheerfulness