یادگیری مبتنی بر آزمایش در درس شیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ،دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

2 کارشناس ارشد آموزش شیمی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر انجام آزمایش بر یادگیری واکنش پذیری عناصر شیمیایی در درس شیمی دانش‌آموزان پایه یازدهم می باشد. پژوهش به صورت نیمه تجربی با دو گروه کنترل و آزمایش با اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را 170 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان باخرز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تشکیل داده‌ که ۳۰ دانش آموز انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته است. روایی آزمون پیشرفت تحصیلی به روش روایی صوری و محتوایی توسط چند تن از اساتید و دبیران مجرب شیمی بررسی و تأیید شد. پایایی آزمون پیشرفت تحصیلی با استفاده از نرم‌افزار  SPSSبا روش آلفای کرونباخ 75/0 به دست آمد که بیانگر پایایی مناسب آزمون بوده است. پس از همسان سازی، دانش‌آموزان بر اساس نمرات شیمی ترم قبل آنها به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته در درس شیمی با روش  انجام آزمایش و گروه کنترل با روش تدریس سنتی آموزش داده شده‌اند. پس از این مدت از هر دو گروه آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش آماری آزمون t انجام شد. نتایج تحقیق به طور کلی نشان داد که در سطح اطمینان 95% میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی آزمون گروه آزمایش و کنترل با یکدیگر تفاوت معنی‌داری دارد و میزان یادگیری دانش‌آموزان در روش مبتنی بر آزمایش، بیشتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Experiment-based learning of chemistry

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Alizadeh 1
  • Toba Alizadeh 2
1 Master of Educational Psychology, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
2 Master of Chemistry Education, Shahid Rajaee Teacher Training, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the effect of conducting experiments on learning chemistry by 11th grade high school students in the field of experimental sciences. This quasi-experimental research was conducted with two control and experimental groups using one pre-test and one post-test. The population of the study consisted of 170 female high school students in Bakharz city during the academic year of 1402-1401, out of which 30 students were selected through convenience sampling. The measuring instrument was the researcher-made educational achievement test. The face validity and content validity of the academic achievement test was checked and confirmed by several experienced chemistry professors and teachers. The reliability of the academic achievement test was obtained using SPSS software with Cronbach's alpha value of 0.75, which indicates the appropriate reliability level. After homogenizing the students, they were randomly divided into two control and experimental groups based on their previous chemistry grades. The experimental group was trained for 8 weeks (8 sessions of 90 minutes) using chemistry experimentation method, and the control group was taught with the conventional teaching method. After this period, both groups were tested. T-test was used to analyze the data, the results of which showed that at probability level of 95%, there was a significant difference between achievement scores of the experimental and control group, and the learning rate was higher for experiment-based method of teaching.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Experiment
  • Learning
  • Academic progress
  • Chemistry education