طراحی واحد یادگیری برای آموزش موضوع تولید گاز هیدروژن و اکسیژن طی فرایند تجزیه الکتروشیمیایی آب در سلول الکترولیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی اداره آموزش و پرورش، ناحیه 1، اردبیل، ایران

2 دبیر شیمی اداره آموزش و پرورش، ناحیه 2، اردبیل، ایران

چکیده

انجام آزمایش بر پایه ی مفاهیمی که علم شیمی بر آن بنا شده است، در آموزش مباحث این علم نقش کلیدی دارد. این کار، دانش‌آموزان را به چالش کشیده، آنها را درگیر مباحث تدریس در کلاس می‌کند. همچنین روحیه همکاری، ارتباط صحیح با هم نوعان، اشتراک اطلاعات بین دانش آموزان و به نوعی هم دلی را در آنها تقویت می کند. در طی این نوع یاددهی و یادگیری، خلاقیت دانش آموزان بروز کرده و دانش آموزان را به یادگیرندگان فعال و عمیق تبدیل می کند. موضوعاتی در شیمی متوسطه مطرح است که درک عمیق آن برای دانش آموزان با چالش همراه است. مهم ترین این مباحث الکتروشیمی است که در آن سلول‌های گالوانی، الکترولیتی، برقکافت آب و خوردگی آهن، به خاطر عدم درک عمیق ساختار الکترونی اتم ها و یون ها، ساختار مولکول ها و همچنین واکنش های اکسایش- کاهش با چالش اساسی مواجه هستند. در این تحقیق، سعی شده تا طراحی نوینی برای آموزش موضوع تولید گاز هیدروژن و اکسیژن شیمی دوازدهم ارائه دهد. استفاده از فناوری­های نوین که شامل نرم افزارها و فیلم­های آموزشی است، به آموزش دانش آموزان کمک می­کند که در این رویکرد سعی شده لحاظ شود. در این رویکرد سعی می‌شود دانش‌آموزان در قالب فعالیت آزمایشگاهی، مفاهیم آموخته شده را در عمل تجربه ‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a learning unit to teach the production of hydrogen and oxygen during the electrochemical decomposition of water in an electrolytic cell

نویسندگان [English]

  • Khalil Ataei 1
  • Amir Doostdar 2
1 Chemistry Secretary, Department of Education, District 1, Ardabil, Iran
2 Chemistry Secretary, Department of Education, District 2, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Conducting experiments based on the concepts that chemistry is based on plays a key role in teaching the topics of this branch science. It challenges the students and involves them in the teaching topics. Moreover, it strengthens the spirit of cooperation, right communication with peers, sharing information among students, and empathy among them in one way or another. During this type of teaching and learning, students' creativity emerges and they turn into active and deep learners. There are some topics in high school chemistry books which are challenging for students to understand. The most important of them is electrochemistry, in which galvanic, electrolytic, water electrolysis, and iron corrosion cells face a serious challenge due to a lack of deep understanding of the electronic structure of atoms and ions, the structure of molecules, and oxidation-reduction reactions. The present study has attempted to present a new design for teaching the topic of producing hydrogen and oxygen in 12th chemistry textbook. The use of new technologies, including software and educational videos, helps improve teaching chemistry to students, a feature observed in this study. In this approach, students try to experience the theoretically learned concepts in practice through laboratory activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Learning unit
  • Electrochemical
  • Electrochemistry
  • Secondary chemistry