رایج ترین کج فهمی های دانش آموزان پایه دهم در مورد مفاهیم اساسی شیمی دوره دبیرستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی،آموزش و پرورش، مشهد،ایران

2 دبیر شیمی آموزش و پرورش، مشهد، ایران

چکیده

کج فهمی زمانی اتفاق می افتد که ایده شخص یا تعریف درست یک مفهوم متفاوت باشد. کج فهمی ها در موضوعات درسی باعث می شوند تا فراگیران مطالب و موضوعات درسی مرتبط با آنها را به درستی درک نکنند. در این مقاله،  طی بررسی های انجام شده و تجربیات پژوهشگر، رایج ترین کج فهمی های دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در مورد  مفاهیم اساسی شیمی پایه دهم که از جمله آن ها عبارتند از: ساختار اتم و توجیه طیف نشری-خطی اتم هیدروژن، پیوندهای شیمیایی و ماهیت آنها، بررسی شده است. به منظور شناسایی کج فهمی ها، پرسشنامه ای  چهار گزینه ای  برای هر موضوع طراحی و استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش 14 نفر دانش آموز دختر پایه دهم تجربی شهرستان صالح آباد بودند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که دانش آموزان این مقطع در درک مفاهیم ذکر شده دچار کج فهمی شدند که می تواند زنگ خطری برای آموزش شیمی محسوب شود. تشخیص و بیان این کج فهمی ها باعث به چالش کشیدن دانش آموزان شده و از انباشته شدن و تداخل در یادگیری های بعدی جلوگیری می کند و راه را برای کیفیت بخشی تدریس و منابع درسی هموارتر می سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The most common misconceptions of 10th grade students about the basic concepts of high school chemistry course

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Rahmati Hasan abadi 1
  • Masome Paidar 2
1 Secretary of Education Chemistry,, Mashhad, Iran
2 Secretary of Education Chemistry, Mashhad, Iran
چکیده [English]

A misconception occurs when a person's idea is different from the correct definition of a concept. Misconceptions in the school subjects cause the students not to understand the material and the related topics. Using the researchers’ studies and experiences, the most common misconceptions of senior high school students regarding the basic concepts of 10th grade chemistry are discussed, namely: the structure of the atom and the justification of the emission-line spectrum of the hydrogen atom as well as chemical bonds and their nature In order to identify misconceptions, a questionnaire with four options was designed and used for each subject. The population of this study included 14 female 10th grade students studying in the field of experimental sciences in Saleh Abad, Iran. The results of this research showed that the students of this stage had a misconception in understanding the mentioned concepts, which can be considered as a warning signal for chemistry education. Recognizing and expressing these misconceptions challenges students and prevents accumulation and interference in their subsequent learning, paving the way for optimizing the quality of teaching and resources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Misconception
  • Chemistry
  • 10th grade
  • Structure of the atom
  • Chemical bonds
  • Quality of teaching