بیان ویژگی‌های یک دبیر شیمی خوب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مهندسی شیمی، دبیر شیمی آموزش‌وپرورش، تهران، ایران

2 استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

3 دانشیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش در واقع بررسی و بیان خصوصیات اخلاقی_ رفتاری و همپنین حرفه‌ای _ تخصصی یک دبیر شیمی خوب از دیگاه دانش آموزان می‌باشد. برای انجام این پژوهش جامعه آماری انتخاب شده شامل دانش آموزان دختر متوسطه‌ی دوم شهر پرند در سال تحصیلی 1401-1402 هستند و نمونه‌ی ما 120 نفر از دانش آموزان جامعه‌ی آماری بیان شده می‌باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده کردیم طبق نتایج بدست آمده، دانش آموزان بیان نمودند که معلم خوب باید با آن‌ها صمیمی باشد، نباید بین دانش آموزان فرق بگذارد، خونسرد و آرام باشد، دانش آموزان را تشویق کند تا در آن‌ها ایجاد انگیزه شود و در آخر اینکه ارتباط نزدیک و خوب با اولیا داشته باشد. موارد ذکر شده برای دانش آموزان دارای اهمیت زیاد یا خیلی زیاد بوده است و همگی معتقد بودند که معلم شیمی خوب از  مثال‌های روزمره‌ و ملموس در زمینه‌ی موضوع درس در زمان تدریس استفاده می‌کند و برای درک بهتر و عینی‌تر موضوعات درسی، آزمایشات ساده‌ای را برای دانش آموزان انجام می‌دهد. دانش آموزان نکات دیگری که برای آنان دارای اهمیت بود ار این چنین مطرح نمودند که قدرت و فن بیان قوی یک معلم در یادگیری موضوعات درسی به شدت تاثیرگذار است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the criteria of a good chemistry teacher from the perspective of students

نویسندگان [English]

  • manzar jafari lataran 1
  • Ismail Oula 2
  • Vahid Amani 3
1 Master of Chemical Engineering, Secretary of Education Chemistry, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
3 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is actually to express the student's point of view about a good chemistry teacher, which is examined in two dimensions: moral-behavioral and also professional-specialized. Our statistical population is the secondary school female students of Parand city in the academic year 1401-1402, and our sample is 120 secondary school female students of Hananeh School in Parand city, who were randomly selected. We used the questionnaire to collect information. According to the data, from the students' point of view, a good teacher should be friendly with them, should not differentiate between students, be cool and calm, encourage students to develop in them rather than blaming or punishing them. And finally, close and good communication with parents has been of great or very great importance from the student's point of view, and they were unanimous in their opinion that a good chemistry teacher during teaching is better to give everyday and concrete examples in the context of the subject of the lesson or for to have a better and more objective understanding of the subject of the lesson, conduct simple experiments for students. From the point of view of the students, other points that are important for them are the power and strong expression technique of a teacher.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Good teacher
  • Chemistry
  • Ethical and behavioral
  • Specialized professional