طراحی فعالیت یادگیری با رویکرد رفع کج فهمی آموزشی دانش آموز پایه هشتم به منظورآموزش رسم مدل بور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا

چکیده

              با توجّه به ضرورت آموزش و یادگیری در فرایند تربیت، طرّاحی آموزشی و برنامه ریزی در جهت بهبود و ارتقای کیفیّت آموزشی از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار است. آموزش مؤثّر و سودمند نیازمند طرح و برنامه است. جهت دستیابی به اهداف آموزشی، طرّاحی فعّالیت های یادگیری و تعیین اهداف و پیامد ها امری ضروری است. طرّاحی فعّالیت های یادگیری مجموعه ای از مراحل به هم پیوسته و وابسته است که وقایع یا رویداد های لازم به منظور تسهیل یادگیری را طرّاحی می کند. پژوهش حاضر با محوریت طرّاحی فعّالیت یادگیری به منظور آموزش رسم مدل بور برای دانش آموزی از پایه هشتم که در این مبحث مشکل داشت، طرّاحی و اجرا گردید. ابتدا با رویکرد مشاهده تأملی، وضعیت دانش آموز مورد بررسی قرار گرفت. پس از شناسایی مشکل، مدلی به منظور آسان سازی یادگیری طرّاحی شده و سپس به اجرا در آمد. در مرحله بعد به منظور تعیین میزان موفقیت طرّاحی و اجرای فعّالیت، ارزشیابی از دانش آموز صورت گرفته و اطلاعات حاصل مورد تفسیر واقع شد. در نهایت پیامد های پیش بینی شده با پیامد های حاصل شده هم خوانی داشته و دانش آموز به کمک این فعّالیت توانست به سطح مطلوبی از یادگیری دست پیدا کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the learning activity with the approach of solving the educational misunderstanding of the eighth grade student in order to teach Bohr model drawing

نویسنده [English]

  • Fatemeh Aghazadeh
Bachelor student in teaching experimental sciences, Farhangian University, Fatemeh Al-Zahra campus
چکیده [English]

Considering the necessity of teaching and learning in the process of education, educational design and planning in order to improve and improve the quality of education has a special and privileged position. Effective and useful training requires a plan. In order to achieve educational goals, it is essential to design learning activities and determine goals and outcomes. Designing learning activities is a set of interconnected and interdependent steps that design events or events necessary to facilitate learning. The current research was designed and implemented with the focus on designing a learning activity in order to teach Bohr model drawing for an eighth grade student who had problems in this topic. First, the student's situation was investigated with the reflective observation approach. After identifying the problem, a model was designed to facilitate learning and then implemented. In the next step, in order to determine the degree of success of the design and implementation of the activity, the student was evaluated and the resulting information was interpreted. Finally, the predicted results are consistent with the obtained results and the student was able to achieve a desirable level of learning with the help of this activity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Activity design
  • Bohr model
  • activity implementation
  • simulation. misunderstanding