بررسی تحلیل محتواهای صورت گرفته بر روی کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش و پرورش شهرستانهای تهران، ناحیه 1، رباط کریم، تهران، ایران

2 استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تحلیل محتواهای صورت گرفته بر روی کتاب‌های شیمی دورة دوم متوسطه در سال­های1399 - 1390 است. این پژوهش به شیوة استنادی و مطالعة کتابخانه­ای با بررسی مقالات طی این ده سال اخیر انجام شده است. جامعة آماری مقالات تحلیل محتوا کتاب شیمی دوره دوم متوسطه و نمونة آماری تمام شماری این مقالات انتخاب شده است. نتایج این پژوهش نشان داد: با توجه به تحلیل­های محتوای انجام شده بر کتاب­های دوره­های مختلف تحصیلی در سال­های اخیر در بیست موضوع مختلف، بیش از 53 درصد مقالات تحلیل محتوای کتاب شیمی دورة دوم متوسطه در مورد تعیین مقوله­های فعال و غیر فعال (ویلیام رومی) بوده است و در موضوعات مختلف تحلیل محتوا کمترین تحلیل محتواها انجام شده یا اصلاً تحلیلی انجام نشده است. لازم است متخصصان با توجه به اهمیت محتوا در فرایند یاددهی و یادگیری و بررسی میزان تحقق اهداف آن مطابق اسناد بالادستی (سند تحول بنیادین، برنامه درس ملی و ...) برنامه­ریزی و پژوهش انجام دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reviewing the analysis of the content of second year high school chemistry books

نویسندگان [English]

  • Mohsen Yousefi Niyasari 1
  • Esmaeel Ola 2
1 Chemistry Teacher, Robat Karim, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Analysis of chemistry textbooks of the second year of secondary school in the years 2010-2019. This research has been done by reference method and library study by reviewing articles during these last ten years. The statistical population of the content analysis articles of the chemistry book of the second year of high school and the statistical sample of the entire number of these articles have been selected. The results of this research showed: according to the content analysis done on the books of different academic courses in recent years in twenty different subjects, more than 53% of the content analysis articles of the second-year high school chemistry book were about determining active and inactive categories (William Rumi) and in different content analysis subjects, the least amount of content analysis was done or No analysis has been done at all.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • Chemistry education
  • Chemistry book
  • Second year of high school