کاربست و نقش آزمایشگاه مجازی در آموزش شیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

برنامه‌های کاربردی آزمایشگاهی که در اواسط قرن بیستم به کار گرفته شدند نه تنها  نقطه نظر جدیدی را فراهم کردند بلکه یک بعدجدیدی را به درس‌های آموخته‌شده به ارمغان آوردند. در ابتدا آن‌ها برای اثبات دانش نظری مورد استفاده قرار گرفتند اما اخیراً به محیط‌هایی تبدیل شدند که دانش آموزان به راحتی دانش را به عنوان یک فرد یا در گروه‌ها کشف می کنند. فعالیت‌هایی که با شکل اخیر آزمایشگاه‌ها به وجود آمده‌اند, طور قابل‌توجهی به آموزش دانش آموزان برای رویکرد سازنده گرا کمک کرده‌اند, که تحقیق, جستجوی راه‌ حل‌ها, کشف راه حل های علمی و دلایل عمیق در مورد مفاهیم علمی هستند. با این حال, در مرحله کنونی نظام آموزشی ما, این فعالیت‌ها را نتوانسته درمحتوی دروس بگنجاند. حال با مطالعه در سیستم های آموزشی چند کشور, آزمایشگاه‌های مجازی به عنوان یک راه‌ حل جایگزین برای مشکلات آموزش به صورت دوره‌های کاربردی ظاهر شده اند. در این تحقیق با هدف استفاده از آزمایشگاه‌های مجازی، مزایا و معایب آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت و برخی مطالعات آزمایشگاهی مجازی  در زمینه شیمی معرفی و ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application and role of virtual laboratory in chemistry education

نویسنده [English]

  • هادی الهام
استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده [English]

Laboratory applications that were introduced in the mid-twentieth century not only provided a new point of view but also brought a new dimension to the lessons learned. Initially, they were used to prove theoretical knowledge, but recently they have evolved into environments where students can easily explore knowledge as individuals or in groups. The activities that have come about with the recent form of laboratories have significantly helped to educate students for a constructivist approach, which are research, searching for solutions, discovering scientific solutions and deep reasons about scientific concepts. However, at the current stage of our educational system, these activities could not be included in the course content. Now, by studying the educational systems of several countries, virtual laboratories have appeared as an alternative solution to the problems of education in the form of applied courses. In this research, with the aim of using virtual laboratories, their advantages and disadvantages were investigated and some virtual laboratory studies in the field of chemistry were introduced and presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • virtual laboratory
  • Chemistry laboratory
  • student progress
  • learning environment