بررسی تاثیر پیش‌خوانی و پس‌خوانی مطالب و همچنین نحوه مطالعه درس شیمی در فرآیند یادگیری دانش‌آموزان و عملکرد آن‌ها در آزمون‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی، منطقه 12، تهران، ایران

2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیمی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران

3 دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

در این پژوهش میزان کارآمدی شش روش مطالعاتی متفاوت در یادگیری درس شیمی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونة آماری مورد بررسی در این پژوهش 52 نفر از دانش­آموزان رشته­های تجربی و ریاضی سال دوازدهم یکی از دبیرستان­های منطقة 8 شهر تهران بودند. سوالات این پژوهش به صورت پرسشنامة چند گزینه­ای تنظیم شده بود که در اختیار دانش­آموزان قرار داده شد و سپس نتایج حاصل از آن­ها توسط روش­های تحلیلی-توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت حصول اطمینان از میزان کارآمدی این شش روش در آزمون­های شیمی، از دانش­آموزان خواسته شد که ابتدا در یک آزمون تشریحی و سپس در یک آزمون چهارگزینه­ای استاندارد با سطح سوالات متوسط شرکت کنند. با توجه به نتایج کلی به دست آمده طی این پژوهش مشخص شد پیش­خوانی و پس­خوانی مطالب درسی و نیز مطالعة مستمر اما کوتاه مدت در طول هفته، بر بهبود یادگیری درس شیمی و نیز عملکرد مطلوب دانش­آموزان در آزمون­های این درس تاثیر چشمگیری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of pre-reading and post-reading of the materials and also the way of studying the chemistry course in the students' learning process and their performance in the tests

نویسندگان [English]

  • سعید تیزرو خسمخی 1
  • منیره رحیمی 2
  • وحید امانی 3
1 دبیر شیمی، منطقه 12، تهران، ایران
2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیمی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران
3 دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده [English]

In this research, the effectiveness of six different study methods in learning chemistry has been investigated. The statistical sample investigated in this research was 52 students of the 12th grade of experimental and mathematical fields from one of the high schools in the 8th district of Tehran. The questions of this research were prepared in the form of a multiple-choice questionnaire, which was given to the students, and then the results were evaluated by analytical-descriptive methods. In order to ensure the efficiency of these six methods in chemistry tests, the students were asked to participate first in a descriptive test and then in a standard four-choice test with average level of questions. According to the general results obtained during this research, it was found that pre-reading and post-reading of course materials, as well as continuous but short-term study during the week, has a significant effect on improving the learning of the chemistry course and also the desired performance of the students in the tests of this course.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Study method
  • Analytical-descriptive methods
  • Pre-reading
  • post-reading