اقدام پژوهی استفاده از تکالیف واگرا در درس شیمی دهم و تاثیر آن در یادگیری دانش‌آموزان در کلاس درس شیمی دهم رشته تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان آشتیان، مرکزی، ایران

چکیده

         پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تکالیف واگرای درس شیمی دهم بر افزایش یادگیری و آشنایی بیشتر دانش­آموزان با کاربردهای علم شیمی در زندگی دانش­آموزان کلاس دهم رشته علوم تجربی مدرسه شهید محبوبه دانش شهر آشتیان در سال تحصیلی 1401-1402 انجام گرفت. این پژوهش با روش اقدام پژوهی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته در بین دانش­آموزان مورد بررسی واقع شد. روایی این پژوهش از طریق نظرخواهی از 2 تن از دبیران باسابقه­ی شهر اراک به تایید رسید و همچنین پایایی آن نیز با انجام آزمون مجدد تایید شد. یافته­ها حاکی از این است که دادن تکالیف واگرا به دانش­آموزان منجر به افزایش یادگیری و آشنایی بیشتر دانش­آموزان با کاربردهای علم شیمی در زندگی خود و همچنین تثبیت بیشتر مطالب درس شیمی در ذهن آنان و همچنین درک و فهم عمیق­تر این درس می­شود. پیشنهاد می­شود معلمان برای افزایش یادگیری در درس شیمی، از تکالیف واگرا استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Action research on the use of divergent assignments in the 10th chemistry lesson and its effect on the students' learning in the 10th chemistry classroom of the field of experimental sciences

نویسنده [English]

  • فاطمه مومنی
دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان آشتیان، مرکزی، ایران
چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of investigating the effect of the different assignments of the 10th chemistry lesson on increasing students' learning and familiarity with the applications of chemistry in the lives of the 10th grade experimental science students of Shahid Mahbobe Danesh School in Ashtian city in the academic year of 1401-1402. This research was investigated with the action research method and using the researcher-made questionnaire tool among the students. The validity of this research was confirmed by asking the opinion of 2 senior teachers of Arak city and its reliability was also confirmed by retesting. The findings indicate that giving divergent assignments to students leads to an increase in students' learning and more familiarity with the applications of chemistry in their lives, as well as more stabilization of the contents of the chemistry lesson in their minds, as well as a deeper understanding and understanding of this lesson. . It is suggested that teachers use divergent assignments to increase learning in chemistry. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Divergent homework
  • chemistry lesson
  • student learning