نگرشی بر مفاهیم پنهان در ادراک و تدریس شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه، دانشگاه مراغه ، ایران

2 دانشیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

شیمی مفاهیم انتزاعی زیادی دارد که دانش‌آموزان در درک و یادگیری آنها با مشکل مواجه هستند. این مفاهیم مهم هستند زیرا اگر این مفاهیم زیربنایی توسط فراگیران به درستی درک نشوند، مفاهیم یا نظریه-های علمی بعدی قابل درک نخواهند بود. بیشتر دانش‌آموزان در درک مفهومی شیمی مشکل دارند و با وجود تلاش زیاد برای امتحانات شیمی در امتحانات ناموفق هستند. آموزش علوم می‌کوشد دانش‌آموزان را به کسب دانش علمی وادار کند. دانش به طور مداوم در حال تحول‌ و توسعه است. افراد معانی و مفاهیم را تغییر می-دهند تا با برداشت‌های خود از دانش مطابقت داشته باشند. بنابراین، معنا و مفهوم به عنوان محصول نهایی، توانایی شناختی است. از طریق تعامل فرد با موقعیت‌های پیچیده‌تر، مفاهیم، ایجاد، تقویت، گسترش یا  به کلی حذف و متحول می‌شوند در پژوهش حاضر به بررسی و مرور حول مفاهیم علوم تجربی به ویژه مفاهیم تفهیمی و ادراکی یا کج‌فهمی‌های مفاهیم شیمی پرداخته‌شده است همچنین به شرح روش‌های تفهیم مفاهیم و کج‌فهمی‌های پیش آمده پرداخته و سپس پژوهش محققان مختلف حول مفاهیم شیمی و دروس علوم پایه مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت پیشنهاداتی در جهت تسهیل در یادگیری مفاهیم انتزاعی شیمی ارائه گردیده است که مثمرثمر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An attitude on hidden concepts in understanding and teaching chemistry

نویسندگان [English]

  • Alireza Khodaei 1
  • Jafar Azamat 2
1 Master's student in Analytical Chemistry, Maragheh University, Iran
2 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Chemistry has many abstract concepts that students have difficulty understanding and learning. These concepts are important because if these underlying concepts are not properly understood by the learners, subsequent scientific concepts or theories will not be understood. Most of the students have difficulty in understanding the concepts of chemistry and despite trying hard for chemistry exams, they fail the exams. Science education tries to make students acquire scientific knowledge. Knowledge is constantly developing. People change meanings and concepts to fit their perceptions of knowledge. Therefore, meaning and concept as the final product is a cognitive ability. Through a person's interaction with more complex situations, concepts are created, strengthened, expanded, or completely removed and transformed. In the present research, we examined and reviewed the concepts of experimental sciences, especially understanding and perceptual concepts or misunderstandings of chemistry concepts. We explained the methods of understanding the concepts and the misunderstandings that occurred, and then the research of different researchers was discussed about the concepts of chemistry and basic science courses. In the end, based on the reviewed research, suggestions have been presented that will be fruitful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Concepts of chemistry
  • chemistry
  • understanding chemistry
  • misunderstanding
  • learning
  • teaching chemistry