تحلیل محتوای ترمودینامیک در کتاب‌های درسی شیمی متوسطه دوم چاپ 1401 با روش ویلیام رومی و تعیین درجه اهمیت آن بر اساس آنتروپی شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان

2 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش به بررسی میزان به‌کارگیری شیوه فعال در محتوای ترمودینامیک کتاب‌های درسی شیمی دوره متوسطه دوم چاپ 1401 با تکنیک ویلیام رومی و آنتروپی شانون پرداخته است. هدف این تحقیق کاربردی است و مشخص می‌کند که این محتوا تا چه میزان توانسته است در نحوه آموزش ترمودینامیک به فراگیران با ارائه مقوله‌های فعال مؤثر باشد. برای اجرای تحقیق ابتدا محتوای ترمودینامیک در جامعه آماری که شامل 3 کتاب درسی شیمی متوسطه دوم است، شناسایی شد و سپس با تکنیک ویلیام رومی در سه بخش متن، تصاویر و پرسش­ها در مقوله‌های معین کدگذاری و بررسی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که روند تغییر ضریب درگیری مقوله‌ها (شاخص میزان فعالیت دانش­آموزان در فرآیند یادگیری) در متن، تصاویر و پرسش­ها به ترتیب 245/0، 33/1، 30/5 است، بنابراین مقوله‌های متن کمتر از حد مطلوب و غیرفعال است، تصاویر مطلوب و فعال هستند و پرسش­ها به سمت بیشتر از توان فراگیر و غیرفعال است. همچنین بر اساس نتایج حاصل از روش آنتروپی شانون، میانگین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقوله‌های متن غیرفعال بیشتر از فعال بوده، و به نظر می‌رسد این امر به دلیل ناملموس بودن این بخش از مباحث ترمودینامیک است با این وجود در حوزه تصاویر و پرسش‌ها مقوله‌های فعال بیشتر از غیرفعال  هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Content Analysis the of Thermodynamics in the Second Edition Highschool Chemistry Textbooks Published in 1401 Using William Rumi's Method and Determining its Importance Based on Shannon's Entropy.

نویسندگان [English]

  • zahra bayat 1
  • دوست‌محمد سمیعی 2
1 Farhangian University, Tehran, Iran
2 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده [English]

This research has investigated the extent of using the active method in the content of thermodynamics in second edition highschool chemistry textbooks volume 1, 2, 3. The purpose of this research is practical and clarify how successful the books has been in therm of active content. The statistical population includes 3 high school chemistry textbooks. First, the content of thermodynamics was identified and it was coded and analyzed using William Rumi's technique including text, images and questions in specific categories. The results of this research showed that the change of the coefficient of the categories (indicator of students' activity in the learning process) in the text, pictures and questions is 0.245, 1.33, and 5.30 respectively, so the text is less desirable than expected and passive, the images are desirable and active, and the questions are more inclusive and passive. Also, based on the results of Shannon's entropy method, the average information load and importance coefficient of passive text categories is higher than active, while it is the opposite in the field of images and questions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • content analysis
  • Shannon entropy
  • William Romi's method