مقایسه آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موج وار با آموزش سنتی در تدریس فصل دوم شیمی دانش آموزان پسر پایه دهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش پرورش، منظقه 4، تهران، ایران

2 دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 استادیارشیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

      هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موج وار بر یادگیری درس شیمی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه دوم  بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل آموزش و پرورش منطقه 4 تهران بوده وحجم نمونه دبیرستان ابوذر غفاری با تعداد 41 نفر دانش آموزپسر پایه دهم است که در دو کلاس 20 و 21 نفره جای گرفتند. در این پژوهش از روش پیش آزمون –پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل وبرای هر دو گروه آزمایش و کنترل در شرایط یکسان اجرا شد. شیوه آموزش در گروه گواه به این صورت بود  که دانش آموزان مباحث مورد نظر را با روش تدریس سنتی و مرسوم آموزش دیدند و در گروه آزمایش دانش آموزان  با مدل طراحی آموزشی موج وار آموزش دیدند. پایایی آزمون گرفته شده با فرمول کودر- ریچاردسون 20، مقدار 0.94 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره[1] استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد که مدل طراحی آموزشی موج وار تاثیر مثبت معنا داری نسبت به روش تدریس سنتی داشته است(p<0.05)
 
[1]MANCOVA

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of education based on wave-based educational design model with traditional education in teaching the second semester of chemistry to 10th grade male students

نویسندگان [English]

  • علی فرهودی 1
  • وحید امانی 2
  • اسماعیل اولی 3
1 دبیر شیمی آموزش پرورش، منظقه 4، تهران، ایران
2 دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 استادیارشیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the effect of education based on the wave-based educational design model on the learning of the chemistry course of the first year students of the second secondary school. The statistical population of this research includes the education of the 4th district of Tehran, and the sample size is Abuzar Ghaffari High School with the number of 41 male students of the 10th grade who were placed in two classes of 20 and 21 students. In this research, the pre-test-post-test method was carried out with the control group and experimental group for both experimental and control groups under the same conditions. The reliability of the test taken with Kuder-Richardson 20 formula was 0.94. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) method was used to analyze the data. The results of the research showed that the wave educational design model had a significant positive effect compared to the traditional teaching method (p<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • wave-based educational design model
  • MANCOVA
  • Chemistry