بررسی تأثیر یادگیری مفهوم انحلال یونی از طریق مشاهده در دانش‌آموزان پایه دهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی اصفهان، ایران

چکیده

         رویکرد یادگیری از طریق مشاهده زمینه مشاهده رفتار و عملکرد مناسب را در آموزش شیمی برای معلمان فراهم آورند. در این رویکرد فراگیر از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺸﺎﻫﺪه رﻓﺘﺎر و ﻋﻤﻠﻜﺮد معلم و هم­کلاسی­هایش می­تواند ﺑﻪ ﻳﺎدﮔﻴﺮی بپردازد و با انجام فعالیت­های گروهی به حل مسائل آموزشی بپردازد. در این پژوهش تأثیر انجام یک آزمایش با وسایل ساده طبق رویکرد یادگیری از طریق مشاهده بر دانستن مفهوم انحلال یونی در دانش­آموزان پایه دهم مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دهم رشته­های تجربی و ریاضی مدرسه هاجر شهر اصفهان بودند که 17 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری و به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. پژوهش با بررسی روی گروه­های آزمایش و کنترل انجام شد. ابزار جمع­آوری داده­های پژوهش، آزمون تشخیصی حاوی دو سوال شامل یک سوال تشریحی و یک سوال چهار گزینه­ای می­باشد. سوال تشریحی آزمون مربوط به تکمیل واکنش انحلال ترکیبات یونی و سوال چهار گزینه­ای آن مربوط به یون­های تشکیل شده بعد از انحلال ترکیبات یونی می­باشد. نتایج پژوهش نشان می­دهد آموزش بر اساس رویکرد یادگیری از طریق مشاهده بر یادگیری مفهوم انحلال یونی تأثیر مثبت دارد و دانش­آموزانی که این مفهوم را بر اساس رویکرد یادگیری از طریق مشاهده فراگرفته­اند، می­توانند به سوالات این مبحث به درستی پاسخ دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Learning the Concept of Ionic Dissolution Through Observation in 10th Grade Students

نویسندگان [English]

  • زکیه اکرمی 1
  • مهسا عرب زاده 2
  • الهه خواجه 2
  • فاطمه زاده اریفی 2
1 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی اصفهان، ایران
چکیده [English]

The approach of learning through observation provides a platform for observing appropriate behavior and performance in chemistry education for teachers. In this approach, the learner can learn by observing the behavior and performance of the teacher and his classmates and solve educational problems by doing group activities. In this research, the effect of conducting an experiment with simple devices according to the learning through observation approach on knowing the concept of ionic dissolution in tenth grade students has been investigated. The statistical population included all female students of the 10th grade of experimental and mathematical fields of Hajar school in Isfahan city, 17 of them were selected as a statistical sample using available sampling method. The research was conducted by examining experimental and control groups. The research data collection tool is a diagnostic test containing two questions including one descriptive question and one four-choice question. The descriptive question of the test is related to the completion of the dissolution reaction of ionic compounds and its four-choice question is related to the ions formed after the dissolution of ionic compounds. The results of the research show that education based on the approach of learning through observation has a positive effect on learning the concept of ionic dissolution and students who have learned this concept based on the approach of learning through observation, can answer the questions of this topic correctly. 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Experiment with simple devices
  • Ionic dissolution
  • 10th Grade students
  • Learning through observation