نقش روش‌های فعال تدریس در افزایش بهره‌وری آموزش شیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی و شهید هاشمی‌نژاد مشهد، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد، ایران

چکیده

         با توجه به پیشرفت و توسعه علوم در زمینه‌های مختلف و تغییرات عمده‌ای که در محتوا و روش‌های تدریس و آموزش به وجود آمده است روش‌های تدریس سنتی جای خود را به روش‌های نوین که مبتنی بر نقش فعال دانش‌آموزان است داده‌اند. اما در اکثر مدارس ایران هنوز روش تدریس اغلب روش تدریس سخنرانی که همان انتقال مفاهیم از معلم به دانش‌آموز است. با توجه به اینکه محتوای آموزشی کتاب‌های درسی ما مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان است ولی ضعف عملکرد تحصیلی برخی دانش‌آموزان ما به خصوص در درس شیمی نشان‌دهنده ناکارآمدی روش‌های یاددهی و یادگیری می‌باشد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه و تبیین روش تدریس مسئله‌ محور، مشارکتی، سخنرانی و تلفیقی در آموزش شیمی و مثال‌هایی از راهبردهای عملیاتی آن است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An active student has a better understanding of chemistry

نویسندگان [English]

  • هادی بروجنی 1
  • مهدی شعبانی 2
  • علیرضا تقی‌پور 2
1 مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی و شهید هاشمی‌نژاد مشهد، ایران
2 دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد، ایران
چکیده [English]

Due to the progress and development of science in various fields and the major changes that have occurred in the content and methods of teaching and learning, traditional teaching methods have been substituted by new methods that are based on the active role of students. However, in most Iranian schools, the teaching method is still often the same as the lecture teaching method, which is based on transfer of concepts from the teacher to the students. Considering that the content of our textbooks is like many other countries in the world, but the weak educational performance of some of our students, especially in chemistry, shows the inefficiency ofinactive teaching methods. The aim of the current research is to compare and explain problem-based, collaborative, lecture and integrated teaching methods in chemistry education and examples of its operational strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • chemistry education
  • collaborative teaching method
  • traditional teaching method active student