اثربخشی روش بارش مغزی نسبت به روش سخنرانی در یادگیری شیمی پایه دهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه 18، تهران، ایران

2 گروه شیمی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی میزان اثر بخشی دو روش تدریس بارش مغزی و سخنرانی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. روش پژوهش بصورت نیمه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون – پس آزمون و جامعه آماری ما  شامل دانش آموزان پسر دوره دوم منطقه 18 می باشد. برای نمونه گیری دانش آموزان دو کلاس درسی با یکدیگر مقایسه شدند که در یک کلاس از روش تدریس بارش مغزی و در کلاس دیگر از روش سخنرانی استفاده شد. نمونه آماری ما نیز شامل 60 نفر از دانش آموزان پسر پایه دهم دبیرستان شهدای هفت تیر بود. تدریس به دو روش بارش مغزی و سخنرانی برای دو کلاس بصورت جداگانه تدریس شد و بعد از آن از دو گروه آزمون گرفته شد و داده ها آزمون کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد با توجه به نتایج بدست آمده می توان دریافت که میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل با یکدیگر تفاوت معنا داری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of the brainstorming method compared to the lecture method in 10th grade chemistry

نویسندگان [English]

  • علی صفری 1
  • وحید امانی 2
  • اسماعیل اولی 3
1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه 18، تهران، ایران
3 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effectiveness of two brainstorming and lecture teaching methods in the academic progress of students. The research method is semi-experimental in the form of a pre-test-post-test design and our statistical population includes male students of the second year of the 18th district. In order to sample the students, two classes were compared with each other, in one class brainstorming teaching method was used and in the other class, lecture method was used. Our statistical sample also included 60 male students of the 10th grade of Shahadai Haft Tir High School. Teaching by two methods of brainstorming and lecture was taught for two classes separately and after that two groups were tested and the data was analyzed by covariance test using SPSS software. The mean scores of the two experimental and control groups are significantly different from each other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • chemistry education
  • brainstorming
  • educational progress