تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد، گرایش شیمی تجزیه، دانشگاه تبریز، ایران

چکیده

درعصر حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر ابعاد گوناگون بشر تأثیر گذاشته است، چنانچه تأثیرات این علم بر دروس علوم پایه نیز مشهود است. درس شیمی از دروسی است که درک مفاهیم آن از دید دبیران و دانش آموزان دشوار است. به دلیل ویژگی آزمایشگاهی و کاربردی نبودن این درس، قابلیت بالایی برای ارائه مفاهیم، با شبیه سازی و پویانمایی رایانه­ای دارد. بسیاری از مفاهیم مانند: حرکت مولکول­های گاز، ساختار مولکولی ترکیبات و... را می­توان با شبیه­سازی رایانه­ای قابل ارائه کرد. به منظور بهبود فرایند یاددهی- یادگیری در هر زمینه علمی، باید متناسب با هر موضوع، بهترین شیوه­ها به کار برده شوند تا حرفه آموزش و تعلیم نیز به موازات توسعه علمی در هر رشته، همواره به روز، جذاب و کارآمدتر گردد. هدف استفاده از (ICT) در فرایند برنامه ریزی درسی، افزایش کیفیت آموزش و یادگیری است. این مقاله تلاش دارد با بیان نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه تعلیم و تربیت، به بررسی جایگاه و تاثیر این پدیده بر روی برنامه درسی و بیان مزایا و معایب آن بپردازد و با آوردن نمونه­هایی از فناوری­های نوین، کاربردهای آموزشی آن­ها در آموزش شیمی بررسی نماید. روش مورد مطالعه، جستجو در پایگاه­های اطّلاعاتی و بررسی مقاله­ها و نیز کتاب­های مرتبط با آموزش شیمی می­باشد. از اهم نتایجی که درضمن این پژوهش بدست آمده، می­توان به این مهم اشاره کرد که همانگونه که فناوری اطلاعات و ارتباطات در بسیاری از فرایندها مورد استفاده قرار می­گیرد، در حوزه آموزش و پرورش نیز استفاده از این فناوری­ها امری اجتناب ناپذیر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of information and communication technology on learning chemistry

نویسنده [English]

  • ساناز قهوچیان
دانشجوی کارشناسی ارشد، گرایش شیمی تجزیه، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده [English]

In the present era, information and communication technology (ICT) has affected various dimensions of human beings, as the effects of this science on basic science courses are also evident. Chemistry is one of the subjects whose concepts are difficult to understand from the point of view of teachers and students. Due to the laboratory and non-practical nature of this course, it has a high ability to present concepts with computer simulation and animation. Many concepts such as: the movement of gas molecules, the molecular structure of compounds, etc. can be presented by computer simulation. In order to improve the teaching-learning process in any scientific field, the best methods should be used according to each subject, so that the profession of teaching and learning is always up-to-date, attractive and more efficient in parallel with the scientific development in each field. The purpose of using ICT in the curriculum planning process is to increase the quality of teaching and learning. This article tries to explain the role of information and communication technology in the field of education, investigate the place and impact of this phenomenon on the curriculum and state its advantages and disadvantages, and by bringing examples of new technologies, their educational applications in education. Check chemistry. The study method is searching in information bases and reviewing articles and books related to chemistry education. Among the most important results obtained in this research, it can be mentioned that as information and communication technology is used in many processes, the use of these technologies is inevitable in the field of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Activelearning
  • educational technology
  • information and communication technology (ICT)
  • education
  • chemistry