تحلیل محتوای بخش‌های مربوط به مبحث شیمی کتاب علوم تجربی پایه ششم تالیف سال 1400 به روش ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی، مرکز شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران

2 دانشجو، کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به تحلیل محتوای مبحث شیمی در کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی می‌پردازد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و به روش ویلیام رومی است. جامعه آماری شامل دو فصل(2و3) از کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی است که به مبحث شیمی می‌پردازد و نمونه آماری کل جامعه آماری را شامل می‌شود. با توجه به شیوه تحلیل محتوا ویلیام رومی، واحد تحلیل در این پژوهش متن، تصویر و فعالیت‌های دروس دوم و سوم تعیین شده که میزان فعال بودن این موارد در این پژوهش بررسی می شود. در شیوه ویلیام رومی برای تحلیل و اندازه‌گیری میزان فعال بودن هر کدام از بخش‌های متن، تصویر و فعالیت، از مقوله‌های فعال، غیرفعال و خنثی استفاده می‌شود که با تقسیم مقوله‌های فعال بر مقوله‌های غیرفعال ضریب درگیری به دست می‌آید. در صورت قرار گرفتن این عدد در محدوده 0.4 تا 1.5 آن بخش به عنوان محتوای مطلوب درنظرگرفته می‌شود. نتایج حاصل از تحلیل محتوا به روش ویلیام رومی نشان می‌دهد که میزان ضریب درگیری در دو درس دوم و سوم علوم ششم در بخش متن 0.3 است که نشان دهنده غیرفعال بودن این بخش است. در زمینه تصاویر ضریب درگیری عدد 0.63 را نشان می‌دهد که وضعیت مطلوب را می‌رساند. در بخش فعالیت‌ها ضریب درگیری 28 به دست آمد که نشان‌دهنده فعال کردن بیش از حد توان دانش‌آموزان در این بخش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis of the sections related to the subject of chemistry in the book of experimental sciences of the sixth-grade elementary school, written in 1400 (2021), according to the method of William Rumey

نویسندگان [English]

  • Darioush Sharafie 1
  • حسین حیدری 2
  • سید علی موسوی مرام 2
  • حمید گلبختی 2
1 department of chemistry, shahid beheshti, farhangian university, Tehran, iran
2 دانشجو، کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده [English]

The present research deals with the content analysis of the science book in the sixth grade. The research method is descriptive and of the content analysis type based on the William Rumi's method. The statistical population includes the second and third chapters of the 6th grade science book, which deal with the topic of chemistry, and the statistical sample includes the entire statistical population. According to William Rumi's content analysis method, the unit of analysis in this research is the text, image and activities of the second and third lessons, whose level of activity will be checked in the present research. In William Rumi's method, active, passive and neutral categories are used to analyze and measure the level of activity of each part of the text, image and activity, in which the engagement coefficient is obtained via dividing the active categories by the passive ones. With the number ranging from 0.4 to 1.5, that section is considered as the desired content. The results of the content analysis based on the William Rumi's method show that the level of engagement in the second and third lessons of the sixth science book in the text section is 0.3, which indicates that this section is inactive. In terms of the images, the engagement coefficient shows the number 0.63, which achieves the desired situation. In the activities section, the engagement coefficient 28 was obtained, which indicates the excessive activation of the students' ability in this section.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Textbook
  • Content analysis
  • William Rumi's method
  • 6th-grade experimental science