مروری برنظریه های اهداف شناختی در آموزش شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید شرافت، تهران، ایران

چکیده

       از شیمی به‌ عنوان یک دانش بنیادی یاد می‌شود؛ زیرا که مفاهیم آن درک سایر زمینه‌های علمی چه در سطح پایه و چه در سطح کاربردی را میسر می‌کند. از اینرو شیمی علمی گسترده است که هم دربرگیرنده ی مباحث مفهومی و هم مباحث محاسباتی است، همین موضوع سبب تمایز آموزش آن با سایر علوم است . در فرآیند آموزش و ارزشیابی شیمی باید به تمام سطوح شناختی متناسب با آن توجه کرد. این موضوع سالها توسط محققان این رشته مورد بحث و پژوهش قرار گرفته است. امروزه در طبقه بندی اهداف شناختی عمدتا طبقه بندی بلوم شناخته شده است و طبقه بندی منحصر به علم شیمی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش با استناد به منابع معتبر، به صورت مروری نظریات متعددی در طبقه بندی اهداف شناختی منحصر به علم شیمی معرفی شده و اهداف و حیطه های شناختی این طبقه بندی ها شرح داده شده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد که میتوان با استفاده از اهداف شناختی منحصر به علم شیمی تا حد زیادی آن را بصورت مفهومی و کاربردی آموزش داد و فرآیند ارزشیابی را به منظور یادگیری بکار برد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Frameworks for classifying educational goals in chemistry

نویسنده [English]

  • سارا باصری
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید شرافت، تهران، ایران
چکیده [English]

Chemistry is a fascinating and complex subject that can offer students a wealth of knowledge and understanding of the world around us. However, without a comprehensive framework for teaching chemistry, it can be difficult for students to make sense of the different concepts and topics they are expected to learn. Classifying educational goals in chemistry is an important step to understanding the subject. By breaking down the objectives into manageable chunks, it is easier to focus on one area at a time and understand the overall concepts. Therefore, it is essential to establish a clear framework for chemistry education goals in order to   teachers can develop more effective lesson plans ensure that students receive the best possible education and and students can gain a greater understanding of the material. In this article, we will discuss the importance of having a well-defined framework for chemistry education and the benefits it provides for students. We will also look at some of the most successful examples of chemistry education frameworks and how they can be applied to enhance student learning outcomes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • chemical education research
  • General Chemistry
  • testing
  • assessment