افزایش انگیزه در آموزش شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه، دانشگاه مراغه، ایران

چکیده

 
درس شیمی جزو درس­هایی است که اولاٌ افراد خاصی بدان علاقه درونی دارند، ثانیاٌ به خاطر اینکه بیشتر مطالب آن ذهنی است و کاملاٌ ملموس نیست، لذا در آموزش این درس به طور معمول با مشکلاتی مواجه می­شویم که البته بسیاری از این مشکلات با تدابیر معلمان شیمی که ذهنی فعال دارند، حل می­شود. فرایند تدریس در شیمی با چالش­های عمیقی روبه­رو است یکی از چالش­ها بی انگیزگی و عدم علاقه و اشتیاق دانش آموزان به مطالب درسی است. زیرا دشواری مطالب انتزاعی و نیازمند تفکر عمیق در مطالب به همراه پیچیدگی محاسباتی و حفظیاتی مفاهیم بسیاری از دانش آموزان را با کاهش انگیزه و اشتیاق یادگیری درس شیمی روبه­رو می­کند. فراموش نکنیم که برای یادگیری و درک هر موضوعی اشتیاق و انگیزه به همراه طمع یادگیری بیشترین تاثیر را در پیشرفت ماده درسی دارد. پژوهش حاضر مطالعه مروری بر لازمه افزایش انگیزه و دلایل و راهکار­های موثر در آموزش شیمی می باشد. پژوهش حاضر در باب بررسی مسائل مربوط به ایجاد انگیزه و پیشرفت در راهبردهای تحول انگیزش و اشتیاق، همچنین به مرور و بررسی عوامل، عوارض، اثرات و راهکارهای افزایش انگیزش و بی انگیزگی آموزش شیمی پرداخته شده است. در پایان به ارائه پیشنهاداتی در ابعاد ایجاد انگیزه­ها و نکات ارزشمند و نوین در جهت تغییر پیشبرد اهداف انگیزشی، ذوق و اشتیاق آموزشی شیمی است که به صورت بررسی مروری از مقالات مختلف می­باشد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Increasing Motivation in Chemistry Education

نویسندگان [English]

  • یاور احمدی 1
  • علیرضا خدایی 2
1 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه، دانشگاه مراغه، ایران
چکیده [English]

Chemistry lesson is one of the lessons that, firstly, certain people have an inner interest in it, secondly, because most of its content is subjective and not completely tangible, therefore, in teaching this lesson, we usually encounter problems, of course, many of these problems can be solved with measures. It is solved by chemistry teachers who have an active mind. The teaching process in chemistry is facing deep challenges. One of the challenges is lack of motivation and lack of interest and enthusiasm of the students in the course material. Because the difficulty of abstract materials and requiring deep thinking in the materials along with the complexity of calculations and memorization of concepts, many students face a decrease in the motivation and enthusiasm of learning chemistry. Let's not forget that for learning and understanding any subject, enthusiasm and motivation along with greed for learning has the greatest impact on the progress of the subject. The current research is a review study on the need to increase motivation and the reasons and effective solutions in chemistry education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning
  • motivation
  • development
  • creativity
  • chemistry education