روش یادگیری مبتنی بر پروژه در آموزش علوم پایه

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار فیزیک گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 دبیر فیزیک آموزش و پرورش، ناحیه 1، تبریز، ایران

چکیده

استفاده از روش های تدریس مناسب و کارا می­تواند فرایند آموزش را تسریع و عمیق تر نماید. این تحقیق با هدف معرفی روش یادگیری مبتنی بر پروژه در آموزش علوم پایه به دانش آموزان و دانشجویان صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر از نوع مرور ادابیات پژوهشی است. پژوهش های صورت گرفته در بین سال های 2000 تا 2022 در حوزه یادگیری مبتنی بر پروژه بویژه در آموزش شیمی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پروژه عملکرد تحصیلی را بهبود بخشد. همچنین در انگیزش تحصیلی، ایجاد همدلی، رفتار گروهی تاثیرات مثبت بارزی دارد. یادگیری با این روش به دلیل مشارکت فعالانه دانشجویان و دستیابی به پاسخ با تلاش خود دانش آموزان و دانشجویان ماندگاری بالایی دارد. در این روش، مشارکت بالای فراگیران، موجب ایجاد رضایت درآنان می شود. آنها می­توانند مهارت حل مسله یادگرفته در آن را به زندگی واقعی پیوند دهند. با این حال آموزش به این روش نیازمند مشارکت بیشتر معلمان در طراحی پروژه های آموزشی بر اساس محتوای دروسعلوم پایه و تهیه ابزارها و آماده سازی زیرساخت های در مدرسه و مشارکت بالای فراگیران است. استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پروژه در کلاس درس علوم پایه، به معلمان و اساتید دانشگاهی توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Project-based learning method in basic Science education

نویسندگان [English]

  • Hossein Vahedi 1
  • ناصر کریمی 2
  • زینب شجیع 3
1 Assistant Professor in Educational Science and Psychology Department, Farhangian University, Tehran, Iran
2 استادیار فیزیک گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 دبیر فیزیک آموزش و پرورش، ناحیه 1، تبریز، ایران
چکیده [English]

Using appropriate and efficient teaching methods can speed up and deepen the education process. This research aims to introduce the project-based learning method in basic Science education to students. The current research method is a review of research literature. Researches conducted between 2000 and 2022 in the field of project-based learning, especially in chemistry education, have been examined. The research results show that the use of project-based learning method improves academic performance. Also, in academic motivation, creating empathy, group behavior has significant positive effects. Learning with this method is highly durable due to the active participation of students and obtaining answers through their own efforts. In this method, the high participation of learners makes them satisfied. They can relate the problem solving skills learned in it to real life. However, teaching in this way requires more participation of teachers in designing educational projects based on the content of chemistry courses and preparing tools and infrastructure in the school and high participation of learners. Using the project-based learning method in the chemistry classroom is recommended to teachers and university professors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education method
  • Project-based learning
  • Basic Science education