طراحی محتوا برای آموزش شناخت عناصر با رویکرد اکتشافی بر اساس نظریه برونر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران

2 دانشیار گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

چکیده

با توجه به اهمیت منابع درسی، بررسی و تحلیل محتوای کتاب‌های درسی، رفع نارسایی و کمبودهای موجود در آنها توسط متخصصان در حیطه آموزش ضروری است. در این تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا و بر اساس دیدگاه اکتشافی برونر در برنامه درسی، محتوای مناسبی برای آموزش عناصر در قالب فعالیت عملی و متناسب با نیازهای علمی دانش آموزان دوره متوسطه اول طراحی شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر کرج در سال تحصیلی 1401-1400 می‌باشد. این فعالیت در ایام همه‌گیری ویروس کووید 19 و آموزش سراسری به صورت مجازی انجام شد. لذا، برای بررسی اثربخشی محتوای تهیه شده، نظرسنجی در گوگل فرم طراحی و لینک آن در اختیار دانش آموزان قرار داده شد. این نظرسنجی حاوی مولفه‌ها و عناصر محتوایی بودند که بر اساس رویکرد اکتشافی برونر تهیه شدند. نتایج تحقیق حاکی از اثربخش بودن محتوای طراحی شده بر یادگیری دانش آموزان دوره اول متوسطه بود. همچنین این محتوا به طور کلی باعث بهبود نگرش به روش اکتشافی، مشاغل آینده، عناصر شیمیایی و در کل شیمی، به جز نگرش به علاقه به کلاس‌های تکمیلی، در دانش آموزان دوره اول متوسطه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design of Content for Teaching the Elements Recognition with an Exploratory Approach Based on Bruner's Theory

نویسندگان [English]

  • Zahra Ahmadi 1
  • Zohreh Ahmadi 1
  • Masoumeh Ghalkhani 2
1 Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the educational system of Iran, textbooks are the main source of learning available to students and teachers. Students are obliged to memorize and learn the content of textbooks. In this research, an attempt was made to prepare an appropriate content for teaching the elements recognition according to the findings and principles of the content selection and learning experiences using the technique of content analysis and based on Brunner's exploratory point of view in the curriculum. The educational content was designed in the form of practical activities and tailored to the scientific needs of the junior high school students. The statistical population of the research includes female junior high-school students of Karaj city in the academic year of 1400-1401. This activity was performed during the Covid-19 pandemic under virtual educational system. Therefore, at the end of the activity, in order to check the effectiveness of the prepared content, a Google form survey was designed and its link was given to the students. This survey contained components and content elements that were prepared based on Bruner's exploratory approach. This content has improved the attitude towards exploratory method, future jobs, chemical elements and chemistry in general, except for the attitude towards the interest in supplementary classes in the junior high school students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content design
  • Science education
  • Exploratory approach
  • Bruner's theory
  • Elements