مروری بر شیوه های فعال و نوین در آموزش شیمی

نوع مقاله : تجربه معلمی

نویسنده

دبیر شیمی، آموزش و پرورش منطقه فراهان، مرکزی، ایران

چکیده

شیمی شاخه ای از علوم تجربی است. دانش شیمی در بخش های مختلف پزشکی، صنعت، کشاورزی، محیط زیست، انرژی و... اهمیت بی نظیری را دارد. به دلیل تجربی بودن و آزمایشگاهی بودن این شاخه از علم تجربی، نیاز روز افزون به روش های آموزشی نوین می باشد. در گذشته آموزش شیمی تنها با روش های سنتی و قدیمی صورت می پذیرفت اما امروزه در جوامع پیشرفته شیوه ها و روش های نوین و فعال جایگزین آنها شده اند. در شیوه های نوین، فراگیران نقش اصلی را در تعامل با استاد بازی می کنند. در مدارس و مراکز آموزشی ایران بطور عمده از روش های قدیمی که معلم محور یا استاد محور است استفاده می شود. یادگیری زمانی به صورت معنی دار اتفاق می افتد که مفهوم مورد یادگیری بتواند با مفاهیمی که از قبل در ساخت شناختی یادگیرنده وجود دارد ارتباط برقرار نماید. برای این منظور اساتید و معلمان باید با شیوه های نوین یاددهی-یادگیری بطور کامل آشنا باشند و قادر باشند انتقال رویکرد را از توصیفی به مفهومی و یا از سطح دانش به سطح نگرش به اجرا درآورند. آشنایی با شیوه های فعال و نوین در یادگیری و استفاده از آنها یکی از راه حل های عبور از آموزش سنتی به مدرن است. در این مقاله تلاش شده است برخی از انواع شیوه های مدرن در آموزش دانش شیمی معرفی و تبیین شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Overview of Active and Modern Methods in Chemistry Education

نویسنده [English]

  • Ali Safari
Chemistry Teacher, Farahan, Markazi, Iran
چکیده [English]

Chemistry is a branch of the experimental sciences. Knowledge of chemistry is of great importance in various fields such as medicine, industry, agriculture, environment, energy, etc. Due to the experimental and laboratory nature of chemistry, there is a growing need for new educational methods. In the past, chemistry education was done only with traditional and old methods, but today in advanced societies, new and active methods have replaced them. In modern methods, learners play a key role in interacting with the teacher. In Iranian schools and educational centers, old methods that are teacher-centered methods are mainly used. Learning occurs meaningfully when the concept being learned can relate to concepts that already exist in the learner's cognitive construction. To this end, teachers must be fully acquainted with new teaching-learning methods and be able to transfer the approach from descriptive to conceptual or from the level of knowledge to the level of attitude. Familiarity with active and modern methods in learning and using them is one of the solutions to move from traditional to modern education. In this article, an attempt has been made to introduce and explain some types of modern methods in teaching chemistry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry education, Simulation
  • Dynamic approaches
  • Problem oriented education
  • Mind maps