تحلیل محتوای مقایسه‌ای تصاویر فصل الکتروشیمی کتاب شیمی پیش دانشگاهی با فصل دوم کتاب شیمی پایه دوازدهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش تحلیل محتوای مقایسه­ای تصاویر فصل الکتروشیمی کتاب شیمی پیش دانشگاهی با فصل 2 کتاب شیمی پایه دوازدهم بر اساس مقوله­های ویلیام رومی و به روش آنتروپی شانون است. نوع پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش آنتروپی شانون است. جامعه آماری، تصاویر فصل الکتروشیمی کتاب شیمی پیش دانشگاهی سال تحصیلی 95- 94 و فصل 2 کتاب شیمی پایه دوازدهم سال 1400- 1399 است. در این پژوهش ضریب درگیری بر اساس الگوی ویلیام رومی محاسبه شد، سپس بر اساس روش آنتروپی شانون ضریب اهمّیّت هر یک از مقوله­های جدید محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان می­دهد که در ویرایش جدید، ضریب درگیری کتاب درسی در بخش تصاویر تغییر چندانی نکرده و همچنان غیر فعال است. همچنین در کتاب شیمی پیش دانشگاهی تصاویر بیانگر مثال کاربردی مرتبط با موضوع و در کتاب شیمی پایه دوازدهم تصاویر تسهیل­گر درک محتوای آموزشی، بیشترین ضریب اهمّیّت را به خود اختصاص دادند. طبق نتایج به دست آمده در این مقاله و پژوهش­های مشابه پیشین، تغییرات کتاب درسی در بخش تصاویر، تأثیرزیادی بر افزایش ضریب درگیری نداشته است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative Content Analysis of the Images of the Electrochemistry Chapter of the Pre-university Chemistry Textbook with Chapter 2 of the Twelfth grade Chemistry Textbook

نویسنده [English]

  • Mohammad Lohrasbi
Chemistry education student, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to analyze the comparative content of the images of the electrochemistry chapter of the pre-university chemistry textbook with the chapter 2 of the twelfth book of the twelfth grade chemistry textbook based on William Rumi's categories and Shannon entropy method. The type of research is descriptive and content analysis using Shannon entropy method. The statistical population of the research is the pictures of the electrochemistry chapter of the pre-university chemistry textbook of the 94-95 academic year and the electrochemical chapter of the twelfth grade chemistry textbook of the academic year 1399-1400. The results show that, unfortunately, in the new edition, the engagement rate of the textbook in the pictures section has not changed much and is still inactive. the images represent a practical example related to the subject and in the twelfth grade chemistry textbook, the images that facilitate the comprehension of educational content were the most important According to the results obtained in this article and similar previous studies, textbook changes in the images section have not had much effect on increasing the engagement rate. It seems that it is time to think about eliminating the textbook.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • William Rumi
  • Shannon Entropy
  • Electrochemistry