بررسی کج فهمی دانش آموزان دوره دوم متوسطه درباره مفاهیم مول و جرم اتمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشجوی کارشناسی، گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

از آنجایی که دانش­آموزان با مجموعه­ای از باورها نشأت گرفته از دوران کودکی به سمت آموزش سوق می­یابند، درک چگونگی یادگیری دانش­آموزان می‌تواند به معلمان کمک کند تا استراتژی‌های موثر برای تدریس را تدوین کنند. شیمی یکی از مهمترین شاخه‌های علم است که به فراگیران امکان درک آنچه در اطراف آن‌ها اتفاق می­افتد را فراهم می­سازد. از آنجا که موضوعات شیمی عموماً مرتبط با ساختار ماده هستند، شیمی یک موضوع مشکل برای بسیاری از دانش آموزان است. بنابرایندر این مقاله سعی شده است تا یکی از رایج­ترین کج­فهمی­های دانش­آموزان مقطع متوسطۀ دوم با مفهوم جرم اتمی- مول و بیان علل این کج­فهمی­ها در این پژوهش مورد تحقیق قرار گرفته شد. این مقاله با طرح پرسش­نامه­ای شامل 10 سوال چهارگزینه­ای و قرار دادن آن در اختیار دانش­آموزان استان­های قزوین و همدان بصورت مجازی، به قلم تحریر درآمده است. براساس نتایج بدست­آمده اینگونه برآورد شد که بیشتر دانش­آموزان در درک مفهوم جرم اتمی و مول، دچار کج­فهمی هستند و این مفاهیم را بطور کامل نیاموختند و این امر ممکن است منجر به اشتباهات متعدد در حل مسائل شیمی شود. بنابراین با انجام این پژوهش، سعی براین بود که کج­فهمی­های دانش­آموزان مشخص شود تا معلمان در حین تدریس، راهکارهایی را برگزینند که اینگونه کج­فهمی­ها را به حداقل برساند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Misconceptions of Second -round High School Students in the Concepts of Mole and Atomic Mass

نویسندگان [English]

  • Atefeh Homaei Moghadam
  • Mona Shahvand
  • Seyedeh Shaghayegh Sadeghi hajibaba
Chemistry student, Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

As students move toward education with a set of beliefs from childhood, understanding how students learn can help teachers formulate effective teaching strategies. Chemistry is one of the most important branches of science that allows learners to understand what is happening around them. Because chemistry topics are generally related to the structure of matter, chemistry is a difficult subject for many students. Therefore, in this article, an attempt has been made to investigate one of the most common misconceptions of high school students with the concept of atomic mass and the causes of these misconceptions in this study. This article has been written by designing a questionnaire including 10 four-choice questions and providing it to students in Qazvin and Hamedan provinces virtually. Based on the results, it was estimated that most students have a misunderstanding of the concept of atomic mass and moles and have not fully learned these concepts, and this may lead to several mistakes in solving chemistry problems. Therefore, by conducting this research, an attempt was made to identify students' misconceptions so that teachers, while teaching, can choose strategies that minimize such misconceptions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Misconception
  • Chemistry education
  • Mole
  • Atomic mass
  • Second -round High School