بررسی برنامه درسی اجرایی آزمایشگاه های شیمی آلی(۱) از دیدگاه شیمی سبز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان مشهد، ایران

2 گروه شیمی، دانشکده علوم، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

چکیده

از آن­جایی که برنامه درسی شیمی عملی از جمله دروسی است که طراحان برنامه درسی مایلند با اصول شیمی سبز آن را هماهنگ نمایند و بیش از چندین سال در ایران نیز این نوع نگرش اهمیت یافته­است، در این پژوهش به بررسی چند برنامه درسی طراحی شده دانشگاه­های مختلف در زمینه­ی شیمی آلی عملی پرداخته شد، میزان هماهنگی برنامه­های درسی طراحی شده با اصول شیمی سبز بررسی شد و راهکارهایی برای منطبق کردن بیشتر این برنامه­ها با شیمی سبز ارائه گردید. این پژوهش به روش تحلیل محتوای به صورت تحلیلی – توصیفی انجام شده است. جامعه آماری شامل پنج برنامه درسی در حوزه آموزش عملی شیمی آلی 1 در دوره کارشناسی دانشگاه­های کشور رشته­های شیمی، داروسازی، مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی بین سال­های 95 تا 98 می­باشد که به روش اتفاقی انتخاب شدند. به طور کلی با توجه به نتایج بررسی­های انجام شده، از میان پنج برنامه درسی تهیه شده برای آزمایشگاه شیمی آلی یک در دوره کارشناسی گرایش­های مختلف مورد بررسی این پژوهش، تعداد میانگین بالای 4 برنامه با هفت اصل شیمی سبز انطباق مناسبی را نشان می­دهد؛ در مقایسه با برنامه­های درسی گذشته، رویکردی جدی نسبت به حفظ محیط زیست و تاثیری که معرفی اصول شیمی سبز بر آموزش عملی شیمی گذاشته را ملاحظه نمود. برای غنای بیشتر برنامه­های آموزشی مذکور در انطباق با اصول شیمی سبز، اصلاحاتی پیشنهاد شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Survey of the Executive Curriculum of Organic Chemistry Labs (1) From the Perspective of Green Chemistry

نویسندگان [English]

  • Zahra Ahmadabadi 1
  • Ali Movahedfar 2
  • Ali Rajabloo 3
1 Department of Chemistry, Farhangian University, Mashhad, Iran
2 Department of Chemistry, Faculty of Science, Birjand University, Birjand, Iran
3 Department of Chemistry, Faculty of Basic Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Since the practical chemistry curriculum is one of the courses that curriculum designers want to combine with the principles of green chemistry, and this kind of attitude has become important in Iran for more than several years. In this study, we review several curricula designed by different universities in the field of practical organic chemistry  and examine the degree of compliance of designed programs with the principles of green chemistry and provide solutions to further adapt these programs to green chemistry. This research has been done by analytical-descriptive content analysis method. The statistical population includes five curricula in the field of practical training in organic chemistry 1 in the undergraduate course of the country's universities in the fields of chemistry, pharmacy, engineering, agriculture and natural resources between 1395 and 1398, which were randomly selected. Generally, among the five curricula prepared for the Organic Chemistry Lab 1 in the undergraduate course of the various branches studied in this study, the average number of more than 4 programs with seven principles of green chemistry shows a good compliance compared to previous curricula, one can take a serious approach to environmental protection and the impact that the introduction of the principles of green chemistry has on the practical chemistry education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Organic Chemistry Laboratory
  • Green Chemistry