مطالعه و بررسی عوامل مؤثّر بر ایجاد علاقه‌مندی و انگیزش در دانش-آموزان دوره‌ی دوم متوسّطه به درس شیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران

2 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

در این پژوهش، تصمیم بر آن شد که عوامل مؤثّر بر علاقه­مندی و انگیزش دانش­آموزان دوره دوم متوسطه به درس شیمی در قالب یک اقدام­پژوهی موردبررسی قرار گیرد. این پژوهش از طریق طرح پرسش (و بررسی پاسخ­های مخاطبین)، تجربیات محقق در کلاس­های درس شیمی و بررسی متون مختلف انجام شد. نتایج بررسی­ها نشان داد که عوامل مختلفی تأثیر­گذار هستند که از جمله آن‌ها می­توان به موارد مربوط به محتوی کتاب، برنامه­ریزی درسی و روش‌های مطالعه دانش­آموزان اشاره کرد. همچنین، مشخص شد که برقراری ارتباط بین علم شیمی و زندگی روزمره (جهت شناسایی کاربردهای این علم در زندگی)، هم‌زمان‌سازی تدریس تئوری و عملی (به هدف افزایش کارآمدی یادگیری)، استفاده از روش تدریس مشارکتی، جلوگیری از ایجاد فضای ترس و سخت­گیری زیاد در فضای کلاس، آرامش­بخشیدن به دانش­آموزان و ایجاد فضای دوستانه و مبتنی بر تعامل (برای دستیابی به اهداف آموزشی) نیز از عوامل مؤثّر بر افزایش انگیزش دانش­آموزان به درس شیمی می­باشند. در این راستا، راهکارهایی دیگر نیز اجرا و بررسی شدند که مشخص شد تشویق، ارتباط مناسب، تدریس ساده، صحبت­های امیددهنده، ارائه متنوع مطالب (حضوری، مجازی، درس‌نامه، مشاهده مستقیم و ...)، عملکرد دلسوزانه معلّم و جلوگیری از مدیریت استبدادی نیز می­توانند منجر به افزایش علاقه و انگیزه دانش­آموزان به درس شیمی شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Factors Affecting the Interest and Motivation in Students in Chemistry Lessons

نویسندگان [English]

  • Jalal abodi 1
  • Hamad Nazarpourfard 2
1 Department of Science, Farhangian University, Ahvaz, Iran
2 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In this study, it was decided to examine the factors affecting the interest and motivation of high school students in chemistry in the form of a research activity. This research was conducted through questioning (and review of audience responses), researcher experiences in chemistry classes and review of various texts. The results showed that various factors are influential, including the content of the book, curriculum planning and student study methods. It was also found that establishing a relationship between chemistry and everyday life (to identify the applications of this science in life), synchronizing theoretical and practical teaching (to increase learning efficiency), using collaborative teaching methods, preventing fear and strictness In the classroom, calming students and creating a friendly and interactive atmosphere (to achieve educational goals) are also effective factors in increasing the motivation of students to study chemistry. In this regard, other strategies were implemented and examined, which were found to be encouragement, appropriate communication, simple teaching, hopeful conversations, providing a variety of materials (face-to-face, virtual, textbook, direct observation, etc.), compassionate teacher performance and prevention of authoritarian management can also increase students' interest and motivation in chemistry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry education
  • Chemistry course
  • Student motivation
  • Factors affecting motivation