مقایسه ی برنامه ی درسی آموزش شیمی با عناوین درسی شیمی دوره ی دوم متوسّطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

2 گروه شیمی، دانشکده علوم، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

چکیده

رشته­ آموزش شیمی ازجمله گرایش­های چند­رشته­ای به شمار می­آید که به منظور تربیت ­معلّم شیمی برای دوره دوم متوسّطه تعریف شده که هدف آن کسب دانش، مهارت و شایستگی­ های مورد نیاز توسّط دانشجومعلّمان است. معلّمان مهم­ترین عامل در آماده­ سازی دانش­ آموزان در هر نظام تعلیم و تربیت به شمار می­ آیند بنابراین اصلاح تربیت­ معلّم یکی از ضرورت­های بهبود کیفیت نظام آموزشی است که از جمله این اصلاحات، بازنگری در برنامه ی درسی تربیت­ معلّم است تا بر اساس آن معلّمان شایستگی لازم را برای تدریس کسب کنند. این مقاله به بررسی عناوین مطرح شده در کتاب­های درسی شیمی متوسّطه ی دوم  با سرفصل­های مصوب رشته آموزش شیمی می­ پردازد و روش پژوهش آن از نوع توصیفی-مقایسه­ ای است که در آن ابتدا به بررسی دروس تخصصی رشته آموزش شیمی پرداخته می­ شود، سپس سرفصل­های اشاره شده با عناوین مطرح شده در کتاب­های درسی شیمی متوسّطه ی دوم  مقایسه می­ شوند و بر اساس این مقایسه، سرفصل­های با اهمّیّت در دروس آموزش شیمی مشخص می­ شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Chemistry education Curriculum with Secondary School Chemistry (Second Course)

نویسندگان [English]

  • Ali Rajabloo 1
  • Ali Movahedfar 2
1 Department of Chemistry, Faculty of Basic Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
2 Department of Chemistry, Faculty of Science, University of Birjand, Birjand, Iran
چکیده [English]

The field of chemistry education is one of the multidisciplinary trends that are defined in order to train a chemistry teacher for the second round of high school, which aims to acquire the knowledge, skills and competencies required for student-teachers. Teachers are the most important factor in preparing students in any education system, so teacher education reform is one of the necessities to improve the quality of the education system, including these reforms, revision of the education curriculum so that the teachers can acquire the necessary competence to teach. This article examines the topics discussed in the high school chemistry textbooks in the second round with approved topics in the field of chemistry education and its research method is descriptive-comparative in which it first examines specialized courses in the field of chemistry education. Then, the mentioned topics are compared with the topics mentioned in the textbooks of the second high school chemistry, and based on this comparison, the important topics in the chemistry education courses are identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry education
  • Curriculum
  • Specialized-educational
  • Student-teacher