گام‌هایی برای انجام یک کار پژوهشی خوب: راهکارهایی برای نومعلمان و دانشجومعلمان آموزش شیمی

نوع مقاله : سرمقاله

نویسنده

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران

چکیده

انجام کار پژوهشی و انتشار نتایج آن همواره دغدغه پژوهشگران حوزه­های مختلف از جمله آموزش شیمی بوده است. رشته آموزش شیمی در ایران رشته نوپایی است و تحقیقات مربوط به آن ناچیز بوده و از پویایی لازم نیز برخوردار نیست. در سایر گرایش­های شیمی انجام کارهای پژوهشی بیشتر در سطح تحصیلات تکمیلی معنا پیدا می­کند اما در چند سال­ اخیر دانشجومعلمان و نومعلمان شیمی به انجام کارهای پژوهشی و نگارش نتایج آن در قالب مقاله­های علمی- پژوهشی گرایش پیدا نموده­اند. از آن­جا که مراحل انجام یک کار پژوهشی و نگارش نتایج آن در قالب یک مقاله علمی-پژوهشی با آنچه که در مقالات مروری، ترویجی و مقالات کنفرانسی انجام می­شود، متفاوت است در این جستار کوتاه سعی شده است تا به صورت بسیار مختصر به مولفه­های کلیدی یک مقاله پژوهشی از جمله انتخاب موضوع، سوال­های پژوهش و انتخاب روش پرداخته شود که می­تواند برای دانشجومعلمان و نومعلمان شیمی علاقمند به انجام کار پژوهشی مفید باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Steps of Doing a Good Research Work: Some Strategies for Novice Teachers and Chemistry Education Student Teachers

نویسنده [English]

  • Mahshid Gholestaneh
Department of science, Farhangian University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Doing research and publishing its results has always been a concern of researchers in various fields, including chemistry education. In Iran, chemistry education is a nascent field and, related research is insignificant. On the other hand, it is not dynamics enough. In other branches of chemistry, research work is done at the graduate level. But in recent years, student teachers and chemistry teachers have tended to do research work and publish the results in the form of research articles. Since the steps for doing the research work and writing its obtained results in the form of a research article are different from what is done in review and conference papers. Therefore, in this editorial, an attempt has been made to briefly discuss the main components of a research paper, including the topic selection, research questions, and method, which can be helpful for chemistry students and new teachers interested in doing research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research article
  • Chemistry education
  • Research question
  • Student teachers