طراحی محتوای آموزشی خودخوان در مبحث آشکارسازهای تکثیر کننده الکترونی برای دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش شیمی، گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

چکیده

آشکارسازهای تکثیرکننده الکترون تعداد یا شدت الکترون­ها و ذرات باردار مثبت و منفی و حتّی فوتون­ها را اندازه­گیری می­کنند و در دستگاه­های  طیف­سنجی پرتو ایکس، طیف­سنج­های جرمی، طیف­سنجی اوژه و فوتوالکترون به­عنوان آشکارساز استفاده می­شود. پژوهش حاضر به طراحی و تولید محتوای آموزشی خودخوان برای مبحث آشکارسازهای تکثیرکننده الکترونی با دیدگاه خودآموز می‌پردازد. روش پژوهش مطالعه کتابخانه­ای و ابزار آن فیش­های کاغذی بوده است. ابتدا هدف کلی آموزشی به چندین هدف کوچکتر جزیی تقسیم شد و برای اهداف آموزش جزیی، اهداف رفتاری تدوین شد و برای این اهداف رفتاری، محتوای مناسب از طریق ترجمه متون علمی، تفسیر و تحلیل آن­ها جمع­آوری شد و با مقایسه و تحلیل فیش­های مختلف برای هر هدف رفتاری محتوای نهایی تدوین شد. به­طور کلی می­توان گفت آشکارسازهای الکترونی در دسته­های مختلف مورد بررسی قرار می­گیرند. آنها برحسب تعداد کانال به دو دسته یک کاناله و چندکاناله و از نظر نوع دینود به دو دسته­ی دینود مجزا و پیوسته تقسیم می­شوند. شکل هندسی، طراحی و ساختار آشکارساز یکی از عوامل مؤثّر بر بهره آن­ها می­باشد. در این پژوهش اجزای اصلی، شرح کار هر قسمت، نحوه عملکرد، خطاها و عوامل مؤثّر بر بازده این آشکارسازها  بررسی و تحلیل شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing Self-study Educational Content on the Topic of Electronic Multiplier Detectors for Undergraduate and Graduate Students

نویسندگان [English]

  • Alireza KArami gazafi 1
  • Fereshteh sadat Saiahi 2
1 Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Department of chemistry, shahid Rajaee teacher training university, Tehran, Iran
چکیده [English]

Electron multiplier detectors measure the number or intensity of positively and negatively charged particles, and even photons and used in X-ray spectroscopy, Auger spectroscopy and X-ray photoelectron. The present study deals with the design and production of educational content in the field of electron multiplication detectors with a self-study approach. The research method was library research and indexing has been used as a data gathering tool. First, the general educational goal was divided into several smaller partial goals, and for the purpose of partial education, behavioral goals were formulated. For these behavioral goals, appropriate content was collected through the translation of scientific texts and their analysis, and the final content was compiled for each behavioral purpose by comparing and analyzing different sheets. At the end of the research, it was found that electronic detectors can be examined in different categories. They are divided into two categories of single-channel and multi-channel according to the number of channels, and according to the type of dynode, they are divided into two categories of separate and continuous dynodes. Their geometric shape and structure is one of the factors affecting the detector gain. In this research, the performance of these detectors, their main performance and job description of each part, the factors affecting their efficiency and their errors have been investigated and analyzed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tutorial Content
  • Electron Detector
  • X-ray spectroscopy
  • Undergraduate and Graduate courses