نانو فناوری و ضرورت آموزش آن در مدارس، بررسی چالش های پیش رو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم پایه، پردیس شهید باهنر اصفهان، دانشگاه فرهنگیان

2 بخش شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

ظهور فناوری نانو علاوه بر انقلابی که در جهان به پا کرد، هیاهویی در نظام‌های آموزش کشورهای دنیا به وجود آورد تا افراد متخصص را در این زمینه تربیت کنند. برنامه‌های متنوع آموزشی برای رده‌های مختلف سنی نشان از توجه همه جانبه به سرمایه گذاری در این شاخه از فناوری دارد. گسترش استفاده از فناوری نانو در شاخه‌های مختلف صنعتی، پزشکی، الکترونیک، کشاورزی و بهداشت، نظام‌های آموزشی را بر آن می دارد تا با ارائه مفاهیم و سرفصل‌های مربوط به نانو مواد و کاربردهای آن، آگاهی دانش آموزان را در این زمینه علمی افزایش دهند. با گنجانیدن مطالب مرتبط با نانوفناوری به صورت تدریجی در کتب علوم و شیمی دوره متوسطه ‌می‌توان تا حدودی خلاء آگاهی دانش آموزان در این شاخه علمی را جبران کرد. هر چند که آموزش اصولی این فناوری مستلزم برنامه ریزی مدون ‌می‌باشد. استفاده از ابزارهای مناسب، تصاویر و طرح‌های تحقیق کلاسی ‌می‌تواند در انتقال مفاهیم اصلی به دانش آموزان و درک بهتر مقیاس ها بسیار مفید باشد. نتایج نشان می دهد که نبود چارچوب و برنامه مدون، فراهم نبودن زیرساخت های کافی، حجم بالای کتب درسی و عدم تسلط دبیران، چالش های اصلی در زمینه آموزش فناوری نانو هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Nanotechnology and the Necessity of Teaching it in Schools; Investigation of Challenges

نویسندگان [English]

  • Amir Hossein Cheshme Khavar 1
  • Zeynab Khazaee 2
1 Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Chemistry department, Tarbiat Modares university
چکیده [English]

The development of nanotechnology has caused a revolutionary wave in the education systems of countries around the world, to train experts in this field. The various educational programs for different age categories show a comprehensive focus on the investment in this field of technology. The expansion of the use of nanotechnology in various fields of industry, medicine, electronics, agriculture and health, persuaded the educational systems to increase students' knowledge of this science by providing concepts and topics related to nanomaterials and its applications. The lack of knowledge of the students can be partially compensated by gradually incorporating of the nanotechnology-related contents into high school science and chemistry textbooks. However, basic education of this technology requires principled training. The use of appropriate tools, images, and research in the classroom can be very helpful to teach the main concepts to the students and better understanding of the scales. Therefore, we hope to see the introduction of nanotechnology concepts into the schools in Iran and expanding of the students' knowledge of the progress by investigating the necessary conditions and facilities. The results show the lack of a written framework, lack of adequate infrastructure, high volume of textbooks and lack of adequate teachers are the main challenges in the field of nanotechnology education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nanotechnology education
  • Nanotechnology
  • Nano Laboratory
  • Chemistry education