بررسی کج فهمی های رایج دانش‌آموزان در مفاهیم مرتبط با پیوندهای شیمیایی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

2 دانشجوی آموزش شیمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

چکیده

کج فهمی به ساختار دانشی اطلاق می­شود که در بافت‌­های گوناگون فعّال می­شود و در مقابل تغییر مقاوم است. به عبارت دیگر هر نوع ایراد علمی در ساختار دانشی فرد را کج فهمی می‌نامند. کج فهمی به تصوّرات قبلی، افکار و باورهای غیرعلمی، و مفاهیم درهم اشاره می­کند و حالتی را نشان می­دهد که در آن عقاید دانش آموزان با تفسیر علمی مدرن کاملاً مغایر است. امروزه کج فهمی دانش‌آموزان در دروس مختلف، تهدیدی مهمّ در فرایند کلی یاددهی- یادگیری در سطح مدرسه یا دانشگاه است. کج فهمی­ها طیفی گسترده  از مفاهیم علمی را در بر می­گیرد .کج فهمی­ها نه تنها در شیمی، بلکه در سایر رشته­ها در همه­ی سطوح مسبّب مشکلات عمده مربّیان علوم، محقّقان علمی، معلّمان و دانش‌آموزان هستند. بنابر این نه تنها پی بردن به کج فهمی دانش‌آموزان از مفاهیم شیمی، امری حیاتی است، بلکه تغییر دیدگاه آنها چالش اصلی معلّمان نیز هست. بر همین اساس در مقاله­ی حاضر به بررسی مروری کج فهمی‌های رایج دانش آموزان در مورد مفهوم پیوندهای شیمیایی پرداخته شده و به برخی از عوامل مؤثّر در ایجاد این نوع کج فهمی­ها  و دسته بندی دلایل موجود اشاره شده و برخی راهکارها و پیشنهادهایی راجع به حلّ این معضل ارائه شده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating Students' Common Misconceptions on Concepts Related to Chemical Bonds

نویسندگان [English]

  • Jafar Azamat 1
  • Alireza Khodaei 2
1 Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran
2 Chemistry Education Student, Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Misconception refer to the knowledge structure that is activated in a wide variety of contexts and is resistant to change. In other words, any kind of scientific objection in the knowledge structure is called misconception. Misconception refer to previous ideas, unscientific thoughts and beliefs, and confusing concepts and it shows a situation in which students' opinions are completely at odds with modern scientific interpretation. Students' misconception in different courses is now a major threat in general teaching-learning process at school or college level. Students' misconception, not only in chemistry, but in other fields at all levels, constitute a major problem of concern to the science educators, researchers, teachers, and students. Therefore, it is not only vital to discover students' misconception of the concepts of chemistry, but also to change their perspective is a major challenge for teachers. Accordingly, the present paper reviews the students' common misconceptions of chemical bonds and points out some of the factors influencing the creation of this type of misunderstanding and offers some suggestions for solving this problem.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Misconceptions
  • Chemistry Education
  • Chemical bonds
  • Ionic bonds
  • Covalent bonds