مطالعه و بررسی درک دانشجومعلّمان رشته آموزش فیزیک از مفاهیم مرتبط با قانون پایستگی جرم و استوکیومتری و استخراج کج فهمی های آنها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی آموزش شیمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

2 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

چکیده

عدم درک درست مفاهیم علمی سبب انحراف از اهداف و قابلیّت بسط پیدا کردن مفاهیم و استحکام یادگیری درباره­ی مطالب علوم مورد مطالعه می­گردد. حال اگر مفهوم مورد نظر از نظر علمی انتزاعی و از مفاهیم غیر­قابل درکی مانند برخی مفاهیم شیمی باشد، شناخت کج فهمی­ها و مقابله با آنها بسیار ضروری­تر خواهد بود. استوکیومتری دانش مطالعه­ی روابط کمّی در موادّ و واکنش­های شیمیایی است، بنابراین یکی از منابع مهمّ ایجاد کج­فهمی­های شیمی، بحث دشوار استوکیومتری است. در پژوهش حاضر میزان درک دانشجومعلّمان رشته­ی آموزش فیزیک از موضوعات مرتبط با بحث استوکیومتری مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمع آوری اطّلاعات از دانشجویان خواسته شد بر اساس دانش گذشته، ارتباط و نسبت مفاهیم استوکیومتری، موازنه کردن، معادله شیمیایی و قانون پایستگی جرم را به صورت یک نقشه­ی مفهومی بیان کنند. پاسخ­های دانشجویان جمع آوری و پس از بررسی، پاسخ­های درست و پاسخ­های دارای کج فهمی استخراج گردید. مطابق یافته­های این تحقیق مشخص گردید بیشتر دانشجویان در بیان ارتباط این مفاهیم با یکدیگر ناتوان هستند و تعدادی از آنها از عبارت­های نادرست و دارای کج فهمی استفاده می­کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Understanding of Physics Education Students from the Concepts related to the Law of Conservation of Mass and Stoichiometry and Extracting their Misconceptions

نویسندگان [English]

  • Alireza Khodaei 1
  • Masoud Saadati 2
1 Chemistry Education Student, Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran
2 Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

 Misconceptions in science lead to deviations from the goals and the ability to expand the concepts and strengthens the learning the content of the sciences being studied. In the case of abstract and incomprehensible concepts such as some chemical concepts, It will be much more important to recognize and deal with misunderstandings. Stoichiometry which is the study of quantitative relationships between materials in chemical reactions is one of the most important sources of chemical misconceptions because of its difficulty. In the present study, understanding of physics education students about the concepts related to the stoichiometry and the law of conservation of mass have been studied. To gather information, students were asked to describe the relationship between the concepts of stoichiometry, balancing, chemical equation, and the law of conservation of mass as a concept map based on own prior knowledge. Student responses were collected, investigated and their misconceptions extracted. According to the findings of this study, most of the students are unable to construct the correct relations between these concepts and some of them use incorrect phrases and phrases containing misconceptions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Misconception
  • Chemistry Education
  • Stoichiometry
  • Law of Conservation of Mass
  • Balancing