تحلیل محتوای فصل اول کتاب شیمی دوازدهم بر اساس روش ویلیام رومی و تعیین درجه اهمیت آن به روش آنتروپی شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شرافت تهران

2 دانشجوی رشته شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

کتاب درسی به عنوان اصلی­ترین منبع علمی هدایت فعالیت­های معلم و دانش­آموز در جهت تحقق اهداف آموزشی، مورد توجه برنامه‌ریزان آموزشی است. تحلیل محتوای کتب درسی سبب می­شود مولفان نتایج حاصل  را در جهت بهبود کتاب به کارگیرند. درس شیمی یکی از حوزه­های پرکاربرد می­باشد که از اهمیت زیادی برخودار است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای فصل اول کتاب  شیمی ۳ پایه دوازدهم چاپ ۱۳۹۸ با استفاده از تکنیک ویلیام­رومی و تعیین ضریب اهمیت هر یک از مقوله­های آن به روش آنتروپی شانون می­باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جهت تعیین روایی این تحقیق از مقوله­های تکنیک ویلیام رومی و برای تعیین پایایی از فرمول هولستی استفاده شده است. نتایج نشان دادند که ضریب درگیری متن فصل اول این کتاب برابر با ۴۲۳/۰ بوده و از نظر ویلیام رومی به شیوه فعال طراحی گردیده ولی برای تصاویر و پرسش­ها به ترتیب ۰۸۳/۲ و ۴/۱۶ به دست آمده که نشانگر طراحی غیر فعال است. همچنین بر اساس نتایج حاصل از روش آنتروپی شانون، میانگین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقوله­های غیر فعال بیشتر از فعال بوده، در حالیکه در حوزه تصاویر و پرسش­ها بالعکس می­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of the First Chapter of the Twelfth Grade Chemistry Book Based on the William Romey's Method and Determining Its Importance with the Shannon Entropy Method

نویسندگان [English]

  • Doostmohammad Samiei 1
  • Zinat Mehrabi 2
1 Department of Chemistry, Farhangian university, Tehran, Iran
2 Chemistry student, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The textbook as the main scientific resource guides the teacher and the student activities to achieve educational goals. Textbook content analysis enables the authors of the book to apply the results to improve the book. Chemistry is one of the most widely used fields which is very important in different fields. The purpose of the present study is to analyze the content of the first chapter of Chemistry Book grade 12, using William Romey's technique and determine the significance coefficient of each active, inactive and neutral categories by Shannon entropy method. The purpose of this study is applied and method is descriptive and of content analysis. To determine the validity of this study, the components of William Romey technique were used and Holsti formula was used to determine the reliability. The results showed that the engagement coefficient for the text of the first chapter was equal to 0.423 and was designed in the active way for William Romey but for images and questions it was obtained 2.083 and 16.4 respectively, which indicates inactive design. Also, based on the results of Shannon entropy method, the mean information load and the importance coefficient of the inactive categories were higher than the active one, while for images and queries it was the opposite.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • Active content
  • Inactive content
  • William Romey method
  • Shannon Entropy