تحلیل محتوای کتب شیمی دوره دوم متوسطه از نگاه تاثیر تغییر آن بر فرایند تدریس معلمان شیمی شهرستان مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد ،ایران

2 دانشجوی رشته شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران

چکیده

این پژوهش به بررسی روایت­های چند معلم شیمی با سابقه­های مختلف در رابطه با تاثیرات مثبت و منفی تغییر محتوای کتب درسی می­پردازد. پژوهش موردنظر روایی است و به انگاره تحقیقات کیفی و تفسیرگرایانه تعلق دارد. یافته­های این پژوهش که از صحبت­ها و روایت­های معلمان شیمی بدست آمده است، حاصل طرح پرسشی درباره تاثیرات مثبت و منفی تغییر محتوای کتب درسی رشته شیمی بر فرایند تدریس با 5 نفر از اساتید گروه شیمی دانشگاه فرهنگیان و 10 نفر از معلمان با سابقه­ی بالای 15 سال شهر مشهد در رشته شیمی است. پس از جمع­آوری نظرات، اطلاعات به دست آمده مورد نقد و بررسی قرار گرفت و نتایج زیر حاصل شد: عدم تطابق محتوای درسی با مدت زمان کلاس، چند مولف بودن محتوای کتب درسی، عدم انعطاف­پذیری معلمان با سابقه نسبت به کتب درسی جدید، افزایش استرس دانش­آموزان به خاطر کنکور، کاربردی­تر شدن مطالب کتاب و زمینه­محور شدن کتاب که این  مسائل می­تواند روند تدریس را به شکل­های مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Secondary School Chemistry Textbooks regarding the Impact of Its Change on the Teaching Process of Chemistry Teachers in Mashhad

نویسندگان [English]

  • Abdolhakim Pangh 1
  • Ali Rajabloo 2
  • Ali Movahedfar 2
1 Department of Chemistry, Farhangian University, Mashhad, Iran
2 Chemistry student, Farhangian University, Mashhad, Iran
چکیده [English]

This study investigates the narratives of several chemistry teachers with different backgrounds about the positive and negative effects of textbook content change. The research in question is narrative and belongs to the notion of qualitative and interpretive research. The findings of this study, derived from the speeches and narratives of chemistry teachers, resulted from the question, "What are the positive and negative effects of changing the content of chemistry textbooks on the teaching process?" with 5 faculty members of Farhangian University and 10 teachers with more than 15 years of experience in chemistry. After collecting their opinions on the subject, these comments were reviewed and followed up. Some of the most important effects of changing textbook content are: mismatch of course content with class duration, multiple authorship of textbook content, inflexibility of teachers. Experience with new textbooks, increased student stress for entrance exams, more practical use of textbooks, and context-centered books that can affect the teaching process in various ways.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching process
  • Textbooks
  • Learning by doing
  • Context-based learning