دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش شیمی2717-22792120200521A look at chemistry education publications and their situationنگاهی به نشریات آموزش شیمی و جایگاه آنها141354FAزهرااحمد آبادیدانشگاه فرهنگیان مشهد0009-0008-8704-209XJournal Article20201129The category of research in the field of chemistry education, despite the very good position and rank of Iran in terms of scientific documents in the field of chemistry, has not been able to develop along with them. Few researches in the field of chemistry education, lack of motivation and enthusiasm of chemistry teachers and on the other hand the low position of these publications in the evaluation scale of the Ministry of Science, which has little scoring value for promotion of professors. According to the author, the officials and vice chancellorship for research, especially Farhangian University, which is in charge of teaching scientific disciplines with an educational approach, including chemistry education in the country, can provide special incentive and support packages for this category of research and then publish their results in domestic journals, and on the other hand, increase the value and rank of a valid article in this category of internal chemistry journals. But all this must be gathered with the love, interest, effort and attention of chemistry teachers and researchers who, despite the small financial benefits and spending a lot of time on researching and publishing the results of their experiences and observations in the field of chemistry education.مقولۀ پژوهش در زمینه آموزش شیمی علیرغم جایگاه و رتبه بسیار مناسب ایران از جهت مستندات علمی در رشته شیمی، نتوانسته است همپای آنها توسعه یابد. پژوهش های کم تعداد در حوزه تخصصی تربیتی شیمی، عدم انگیزه و شوق مدرسان شیمی و از طرف دیگر جایگاه پایین این نشریات در مقیاس سنجش وزرات علوم، که ارزش امتیاز آور کمی برای ترفیع و ارتقاء مرتبه شغلی اساتید دارد. به نظر نگارنده مسئولان و معاونت پژوهشی دانشگاه ها به خصوص دانشگاه فرهنگیان که متولی آموزش رشته های علمی با رویکرد تربیتی از جمله آموزش شیمی در کشور است، می توانند با فراهم کردن بسته های تشویقی و حمایتی ویژه برای انجام این دسته پژوهشها و سپس درج نتایج آنان در نشریات داخلی را فراهم آورند و از طرف دیگر ارزش و مرتبه درج مقاله معتبر در این دسته نشریات داخلی آموز شیمی ، افزایش یابد. اما همه اینها با عشق، علاقه، تلاش و توجه مدرسان و پژوهشگران آموزش شیمی بایستی جمع گردد که علی رغم بهره مندی اندک مادی و صرف وقت بسیار به پژوهش و نشر نتایج تجربیات و مشاهدات خود در زمینه آموزش شیمی مبادرت نمایند.https://chemedu.cfu.ac.ir/article_1354_814b9836ab300f1638d8fce2e20602fc.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش شیمی2717-22792120200521Application of Learning Theories in Chemistry Educationکاربرد نظریه های یادگیری در آموزش شیمی5231234FAحمیدهحقیقتگروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران0000-0001-6815-4880مهرانگیزفتحی نیاگروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایرانJournal Article20200620Learning theories determine the most appropriate strategies, tools, and methods for different learning situations. The attention and use of each depends on the teacher and his or her attitudes, learning conditions, learner characteristics, and educational goals. In this article, while reviewing these theories, by bringing examples of research works, their educational applications in chemistry education are discussed. The period of time considered from 2008 until now has been used by applying these theories searching in Persian databases and reviewing articles, books and dissertations related to chemistry education. The results of this study showed that each of these theories emphasizes a specific type of learning and one of the important applications of these theories in chemistry education is to teach concepts and process skills using games and computer simulators (behaviorism approach), use of pre-organizer and concept map (cognitive approach), use of social learning (metacognitive approach) and use of inclusive learning methods, problem-based education and pointed to situational learning (constructivist approach). It is recommended that chemistry instructors be fully acquainted with this set of theories and use a specific approach based on the situation and content of the training, followed by appropriate strategies. In general, behavioralism is suitable for teaching goals in the field of psychomotor and cognitiveism and metacognition and constructivism is suitable for teaching goals in the field of cognitive and metacognitive.نظریّه های یادگیری مناسبترین راهبردها، ابزارها و روشها را برای موقعیّتهای متفاوت یادگیری تعیین میکنند. توجّه و استفاده از هر یک از آنها به مدرس و نگرشهای وی، شرایط یادگیری، خصوصیات فراگیران و اهداف آموزشی بستگی دارد. در این مقاله با هدف مرور این نظریات با آوردن نمونه هایی از آثار پژوهشی به کاربردهای آموزشی آنها در آموزش شیمی پرداخته شده است. روش مورد مطالعه، جستجو در پایگاههای اطّلاعاتی فارسی و بررسی مقالات، کتب و پایاننامه های مرتبط با آموزش شیمی در بکارگیری از این نظریات در بازه زمانی در نظر گرفته شده از سال 1387 تاکنون بوده است. نتایج این مطالعه نشان داد که هر یک از این نظریات بر نوع خاصی از یادگیری تاکید دارند و از کاربردهای مهم این نظریات در آموزش شیمی میتوان به آموزش مفاهیم و مهارتهای فرایندی با استفاده از بازیها و شبیه سازهای رایانه ای (رویکرد رفتارگرایی)، استفاده از پیش سازمان دهنده و نقشه مفهومی (رویکرد شناختگرایی)، بهره گیری از یادگیری اجتماعی (رویکرد فراشناخت گرایی) و استفاده از روشهای یادگیری فراگیر محور، آموزش مبتنی بر حل مسئله و یادگیری موقعیّتی (رویکرد ساختنگرایی) اشاره کرد. مدرسان شیمی با آشنایی با مجموعه این نظریات میتوانند بر حسب موقعیّت و محتوای آموزش از رویکرد یا رویکردهای مناسب و به دنبال آن از راهبردی مشخص در آموزش شیمی استفاده کنند.https://chemedu.cfu.ac.ir/article_1234_0ec795f798cd5752bbdfa3b556ddc38f.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش شیمی2717-22792120200521Study of Misunderstandings of Chemical Bonds Based on Johnston's Triangle Multilevel Thought Modelبررسی کج فهمی ها در پیوندهای شیمیایی براساس الگوی تفکر چند سطحی جانستون25401237FAزهرااحمد آبادیگروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران0009-0008-8704-209XJournal Article20200711Students faced with various definitions and patterns in chemistry to justify the formation of chemical bonds and compounds. Teachers expect the students to memorize and apply all these concepts. This descriptive-analytical study investigated the understanding, ability for using these definitions and patterns, and the misapprehension of students regarding chemical bonds. First, a plan was developed concerning chemical bonds utilizing the Johnston learning model to determine the understanding of students. The plan was assessed for ten groups of three grade 12 students. The results demonstrated that although most of the students can give a good explanation of ionic and covalence bonds and even draw the structure of Lewis or fabricate models, they have incorrect assumptions for the analysis of these models. The reason for this shallow and unstable learning can be attributed to the high volume of teaching material in each educational level and this factor itself can cause more misunderstandings. Using passive methods such as lecturing, lack of motivation and enthusiasm for learning in learners which can be effective in poor learning and misunderstandings.دانش آموزان در درس شیمی با تعریف ها و الگوهایی مختلف برای توجیه تشکیل پیوندها و ترکیب های شیمیایی رو به رو میشوند و معلّمان انتظار دارند، دانش آموزان آنها را به خاطر بسپرند و بتوانند به کار برند. در این پژوهش میزان درک و توانایی در کاربرد این تعریف و الگوها و همچنین کشف کج فهمی های دانش آموزان در مورد پیوندهای شیمیایی مورد بررسی توصیفی– تحلیلی قرار میگیرد. ابتدا با استفاده از الگوی ارائه در سطوح چندگانه جانستون، برنامه ای در مبحث پیوندهای شیمیایی، برای تعیین میزان فهم دانش آموزان طرّاحی شده و سپس از سوی "ده" گروه "سه نفره " از دانش آموزان پایه دوازدهم مورد بررسی قرار گرفت . نتیجه این بررسی نشان میدهد گرچه اغلب دانش آموزان میتوانند توضیح و شرح درستی از پیوندهای یونی، کووالانسی ارائه نمایند و حتّی ساختار لوویس و نمایش نقطه ای را رسم و یا مدل هایی را بسازند امّا در تجزیه و تحلیل این مدلها دارای تصوّراتی اشتباه هستند. دلیل این یادگیری با عمق کم و ناپایدار میتواند به حجم بالای مطالب درسی در هر پایه آموزشی، به کارگیری روش غیر فعّال مانند سخنرانی، عدم ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در فراگیران از جمله مواردی است که میتواند در یادگیری ضعیف و ایجاد کج فهمیها مؤثّر باشد.https://chemedu.cfu.ac.ir/article_1237_9d9f47219fd9c848fe74b99d3e4aaab8.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش شیمی2717-22792120200521Teaching VSEPR Rule and Predicting the Geometric Shapes of Molecules Using IBSE Modelingآموزش قاعده VSEPR و پیش بینی شکل هندسی مولکول ها با استفاده از مدل سازی به روش ایبسه41561288FAالهاممنوچهری زادهگروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایرانJournal Article20200713This article describes and analyzes an educational experience related to teaching the geometric shape of molecules and the VSEPR rule using IBSE modeling (Inquiry-Based Science Education) and has a qualitative approach. In this article, the author tries to mention her lived teaching experience to introduce a simple modeling activity, which in addition to increasing the variety of educational activities designed to teach the geometric shape of molecules, is a stimulus to discuss ideas beyond the "octet rule. As a result of this handwork, a greater and better understanding of the covalent bond and geometric shape of molecules is obtained for the learner without the need to memorize the material and the formula. Also, low cost, easy access to the necessary tools and materials, psychological approach, attention to individual differences and different learning styles, attracting the audience's attention, etc. are the advantages of this method.این مقاله به بیان و تحلیل یک تجربه آموزشی در رابطه با آموزش و تدریس شکل هندسی مولکولها و قاعدهی VSEPR (نظریه دافعه زوج الکترون لایه ظرفیت) به کمک مدلسازی به روش ایبسه (آموزش کاوش محور علوم) پرداخته است و رویکردی کیفی دارد.نگارنده در این نوشتار سعی دارد تا با ذکر تجربه زیسته و معلمی خود به معرفی فعالیت مدلسازی سادهای بپردازد که علاوه بر افزایش تنوع فعالیتهای آموزشی که برای تدریس شکل هندسی مولکولها طراحی شده است، محرکی برای بحث درباره ایدههایی فراتر از "قانون هشتایی" را فراهم کند. در نتیجهی این دست ورزی، درک بیشتر و بهتری از پیوند کووالانسی و شکل هندسی مولکول ها برای فراگیر حاصل میشود بدون آن که نیاز به حفظ کردن مطلب و یا فرمولی باشد. همچنین، هزینه کم، دسترسی آسان به وسایل و مواد مورد نیاز، قابلیت حمل و نقل، رویکرد روانشناختی، توجه به تفاوتهای فردی و سبکهای یادگیری مختلف، جلب توجه مخاطب و... از مزایای این روش محسوب میشود.https://chemedu.cfu.ac.ir/article_1288_52b5ebe28e4a96a425b692affb8450b8.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش شیمی2717-22792120200521Misconceptions of Primary School Teachers in Marand about the States of Matterکج فهمی های معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مرند در مورد حالت های فیزیکی ماده57671300FAیاوراحمدیگروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران0000-0002-4644-7794Journal Article20200816 The purpose of this study is to identify the misconceptions of primary school teachers about the states of matter. The statistical population of the study was primary school teachers in Marand, and the statistical sample of the research included 50 people. Each participant was asked to answer the open-ended question about the difference between the states of matters, solid, liquid, and gas. In research data analysis, descriptive analysis techniques have been used. Findings in research indicate that Marand primary school teachers have misconceptions such as: The shape of solids does not change, there is no space between the particles of solids, gases are not affected by gravity, and do not disappear like solids and liquids, the size of solid particles are larger than liquid ones, and liquid particles are larger than gas particles.هدف از این پژوهش مطالعه و شناسایی نگرش غلط معلمان مدارس ابتدایی درباره حالات فیزیکی ماده است. جامعه آماری پژوهش، معلمان ابتدایی در مدارس شهرستان مرند و نمونه آماری پژوهش 50 نفر می باشد. از شرکت کنندگان خواسته شد تا به یک سؤال بازپاسخ دربارهی تفاوت بین حالت های فیزیکی جامد، مایع و گازی مواد از جنبه های مختلف مورد توجه خودشان پاسخ دهند. در تحلیل داده های پژوهش، از روشهای تحلیل توصیفی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که معلمان مدارس ابتدایی مرند، برداشت های غلطی درباره حالتهای فیزیکی مواد دارند. برخی از کج فهمی های آنها عبارتند از: شکل جامدات تغییر نمی کند، هیچ فضایی بین ذرات جامد وجود ندارد، گازها تحت تأثیر جاذبه قرار نمی گیرند و مانند مواد جامد و مایعات از بین نمیروند، ذرات جامدات از ذرات مایعات بزرگتر هستند و ذرات مایعات از ذرات گازها بزرگتر هستند.https://chemedu.cfu.ac.ir/article_1300_02fff267545f1f331c2871a5d615d725.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش شیمی2717-22792120200521The Optimization of the Design of some Chemical Experiments and Designing new low-cost Experiments in Chemistryبهینه سازی طرّاحی برخی آزمایش های شیمی و طرّاحی آزمایش های جدید کم هزینه در شیمی69991331FAعلیرضاخداییدانشجوی آموزش شیمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایرانJournal Article20200922Due to the expansion of educational methods for all study sciences in the present century, the need to instruction through practice and experimentation is felt more than ever in the educational process. Experiments in the field of experimental sciences bring a wide range of thought and clear understanding to thinkers and students in this field. Practical action and experimental experimentation is a clear and tangible step in solving the challenges and abstract problems of teaching and understanding chemistry, and a visual and convincing solution that offers beyond human imagination in an understandable and observable context. During this research in the form of teacher experiences, we will review, brows and offer educational experiments that are prepared based on practical measures, and the implementation approach for chemistry education is approved. The purpose of this study is to make some academic tests suitable for students and to provide some examples of tests along with chapters of textbooks in which it is more appropriate to present the tests. Also, descriptions of laboratory activities are provided separately. In conclusion, the use of designed experiments will be more useful for school students and more fruitful for college students. There are also some practical recommendations at the end of the research.با توجّه به گسترش شیوههای آموزشی برای تمامی علوم مطالعاتی در قرن حاضر، لزوم آشنایی آموزش از طریق عمل و آزمایش بیش از پیش در روند آموزشی احساس میشود. آزمایشهای عرصه علوم تجربی سطح گستردهای از اندیشهی وسیع و درک واضح را برای اندیشمندان و محصّلان این حیطه به ارمغان میآورد. اقدام عملی و آزمایش تجربی گامی مشخص و ملموس در حل چالشها و مشکلات انتزاعی آموزش و درک شیمی است و راه حلی بصری و متقاعدکننده که فراسوی تصورات فکری بشر را در بستری قابل فهم و قابل مشاهده عرضه میکند. طی پژوهش پیشرو در قالب تجربیّات معلّمی به بررسی، مرور و عرضه آزمایشهایی آموزشی که براساس اقدامّات عملی تهیّه و رویکرد اجرای آن برای آموزش شیمی مورد تایید است میپردازیم. هدف از ارائه پژوهش حاضر مناسب کردن برخی از آزمایشهای دانشگاهی برای دانشآموزان و ارائه چند نمونه آزمایش به همراه فصولی از کتب درسی که ارائه آزمایشها در آنها مناسبتر است، میباشد. همچنین به تفکیک، توضیحاتی درباره فعّالیّتهای آزمایشگاهی ارائه شده است. استفاده از آزمایشهای طرّاحی شده برای دانشآموزان مفیدتر و برای دانشجویان مثمرثمرتر خواهد بود. در قسمت پایانی مقاله چند توصیه کاربردی برای انجام آزمایشها ارایه شده است.https://chemedu.cfu.ac.ir/article_1331_f8166b21d7a0c78022f8231fb62b9e50.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش شیمی2717-22792120200521Analysis of the Assessment Framework of the Students' Scientific Literacy in the PISA International Studyتحلیل چارچوب ارزیابی سواد علمی دانش آموزان در مطالعه بین المللی پیزا1011291470FAمعصومهقلخانیگروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران0000-0001-9246-1805علیشیرعلی پورگروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانJournal Article20210103Since 2000, the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) measures the performance of 15-year-old students using the Pisa Scientific Literacy Test (PISA) in member countries every three years, emphasizing their ability to deal with real-world issues and future life challenges. PISA assessment is not just about reproducing what students have learned, but also about testing how students can apply their learning in new situations, both at school and outside. The PISA test answers questions about whether students are well prepared to face the challenges of a future life. In this research, while describing the PISA evaluation system, different dimensions of scientific literacy in the template of this system have been analyzed. A general comparison of the structure of the PISA test with the trends in the international mathematics and science study (TIMSS) and progress in international reading literacy study (PIRLS) tests was done in terms of objective, type of questions, and process. The PISA test assesses the skills of the reading, science, mathematics, and problem solving by focusing on students' characteristics, motivation, and attitudes toward learning and learning strategies, while the TIMSS and PIRLS study the mathematics and science education and reading literacy progress, respectively, with curriculum orientation and with focusing on curriculum and teachers' classroom behaviors and school activities.سازمان همکاری و توسعهی اقتصادی از سال 2000 هر سه سال یک بار با استفاده از آزمون سواد علمی پیزا (PISA)، عملکرد دانش آموزان 15 ساله کشورهای عضو را با تأکید بر توانایی آنها برای مقابله با مسائل دنیای واقعی و چالشهای زندگی آینده، مورد سنجش قرار میدهد.سنجش پیزا، تنها بر پایهی بازتولید آن چیزی نیست که دانش آموزان آموختهاند، بلکه برای آزمودن این است که دانش آموزان چگونه میتوانند آموختههای خود را در موقعیّتهای جدید، چه در مدرسه، چه خارج از آن به کار ببرند. آزمون پیزا در راستای پاسخ به این سؤالات است که آیا دانش آموزان برای مقابله با چالشهای زندگی آینده بهخوبی آماده میشوند؟ در این پژوهش ضمن تشریح سیستم ارزیابی پیزا، ابعاد مختلف سواد علمی در قالب این سیستم مورد تحلیل قرار گرفته است. مقایسه کلی ساختار نشان داد که آزمون پیزا مهارت خواندن، علوم، ریاضیات و حل مسأله را با تمرکز بر ویژگیهای دانش آموزان، انگیزه و نگرش آنها به یادگیری و استراتژیهای یادگیری مورد ارزیابی قرار میدهد، درحالی که آزمونهای تیمز و پرلز به مطالعه روند آموزش ریاضی و علوم و پیشرفت سواد خواندن، به ترتیب، با محوریت برنامه درسی و با تمرکز بر رفتارهای کلاسی معلمان و فعّالیّتهای مدارس میپردازند.https://chemedu.cfu.ac.ir/article_1470_b1598507ebb567d5ba82f6c6cc686cd9.pdf