@article { author = {Saadati, Masoud}, title = {Why Research in Chemistry Education?}, journal = {Research in Chemistry Education}, volume = {1}, number = {2}, pages = {1-2}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2279}, eissn = {2717-2279}, doi = {}, abstract = {Emphasizing the importance of "research in chemistry education" is a response to the fundamental concern of all chemistry scholars who believe that "chemistry learning is difficult for learners". This claim is based on the authors' studies in chemistry education and is based on the results of researches published in scientific journals. Over the past century, many efforts have been made to overcome the problems of chemistry learning. Older researchers such as Otto and contemporary researchers such as Johnston and Nakhleh have tried to address this question from different angles by asking the question of “why is chemistry difficult to learn”. Despite a century of research into the problem of chemistry learning, the issue is still a matter of concern to chemists, which doubles the importance of research in chemistry education. Chemistry educators in Iran also seem to need extra effort and self-sacrifice to fill this gap with the developed world.}, keywords = {Chemistry Education,Research in Chemistry Education,Chemistry Learning Difficulties}, title_fa = {چرا پژوهش در آموزش شیمی؟}, abstract_fa = {تاکید بر اهمیت «پژوهش در آموزش شیمی» پاسخی به دغدغه اساسی همه پژوهشگران آموزش شیمی است که معتقدند "یادگیری شیمی برای فراگیران مشکل است". این ادعا مبتنی بر مطالعات نویسنده در آموزش شیمی و بر اساس نتایج پژوهشهای انجام شده توسط محققان برجسته جهانی می باشد. این موضوعی قدمتی نزدیک به یک قرن دارد و در طول سالهای گذشته تلاشهای زیادی برای غلبه بر مشکلات یادگیری شیمی انجام شده است. محققان قدیمی چون اوتو و محققان معاصری چون جانستون و نخله با طرح این سوال که چرا یادگیری شیمی مشکل است تلاش کرده اند این موضوع را از زوایای مختلف بررسی کنند. اما با گذشت نزدیک به یک قرن از طرح موضوع مشکلات یادگیری شیمی در منابع علمی، بازهم مشکل یادگیری شیمی موضوع مورد علاقه پژوهشگران آموزش شیمی است و این مسئله اهمیت پژوهش در آموزش شیمی را دوچندان می کند. به نظر می رسد علاقمندان آموزش شیمی در ایران نیز برای پر کردن این فاصله زیاد با جهان توسعه یافته نیازمند تلاش مضاعف و ازخودگذشتگی بیش از حد هستند.}, keywords_fa = {آموزش شیمی,پژوهش در آموزش شیمی,مشکلات یادگیری شیمی}, url = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_991.html}, eprint = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_991_0c78a73a6d48f59fa9f2d60772ac68ea.pdf} } @article { author = {Behtash Oskuie, Afsaneh and Amani, Vahid}, title = {A Review on Nanotechnology and Necessity of its Teaching in High Schools}, journal = {Research in Chemistry Education}, volume = {1}, number = {2}, pages = {3-22}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2279}, eissn = {2717-2279}, doi = {}, abstract = {Nano-chemistry has been recognized as a new scientific field in 21th century. It is multidisciplinary and is closely connected with chemistry, physics, medicine, energy etc. and it is developing rapidly. Using nanotechnology and nano-science, it is possible to design and manipulate optical, magnetic, electrical, chemical and etc. properties of materials. Therefore, it is necessary to update the science presented in schools and incorporate nano-science and technology in a coherent way so that future generations and workforce can make responsible scientific decisions. Among the advantages of nano-science to other sciences is enabling students to better understand the relation between the sciences. The best education results are rarely achieved without strong teacher motivation, active education and optimized learning methods. This article emphasizes the necessity of teaching the concept of nano-chemistry and its understanding. Designing a proper strategy and innovation in research will lead to better learning, participation and self-confidence from students.}, keywords = {Nanochemistry,Nanotechnology,Education,Nanoscience}, title_fa = {مروری بر نانو فناوری و ضرورت آموزش آن در مدارس}, abstract_fa = {نانوشیمی در قرن ۲۱ میلادی به عنوان یک حوزه­ی علمی جدید شناخته شده است. در واقع موضوعی بین رشته ای است که با علوم فیزیک، شیمی، دارویی، انرژی و غیره ارتباط نزدیکی دارد. با استفاده از نانوتکنولوژی و نانوفناوری می­توان خواص نوری، مغناطیسی، الکتریکی، شیمیایی و دیگر خواص را مطابق طراحی مراقبت نمود.  بنابراین لازم است علوم ارائه شدنی در مدارس به­روز بشوند و علوم و فناوری نانو به صورت منسجم در آن گنجانیده شود تا نسل ها و نیروی کار آینده مسئولانه تصمیمات علمی بگیرند. از جمله مزیت های علوم نانویی با دیگر علوم، قادر ساختن دانش آموزان و دانشجویان به درک و ارتباط بهتر بین علوم است. بهترین نتایج آموزش بندرت بدون انگیزه قوی آموزگار، آموزش فعّال و روش­های بهینه یادگیری به دست آمده است. در این نوشتار ضرورت آموزش مفهوم نانوشیمی و درک دانش آموزان از آن مورد تأکید قرار می­گیرد. طراحی راهبرد مناسب و پژوهش­های مبتکرانه منجر به یادگیری بر مبنای همکاری و مشارکت دانش آموزان خواهد شد. در روش آموزش مشارکتی اعتماد بنفس دانش آموزان افزایش خواهد یافت.}, keywords_fa = {نانو شیمی,آموزش فناوری نانو,فناوری نانو,علم نانو}, url = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_934.html}, eprint = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_934_76f1c7a5ecc70530ed9d9697ebf71032.pdf} } @article { author = {Nazemian, Sedighe and Kiani, Maryam}, title = {A Study of the Effectiveness of Active Technological Chemistry Training on Academic Achievement of Grade 10 Students}, journal = {Research in Chemistry Education}, volume = {1}, number = {2}, pages = {23-34}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2279}, eissn = {2717-2279}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of technology-based teaching in chemistry on the achievement and academic motivation of 10th grade students in the academic year 2015-2016. The use of information and communication technology should find its place in the educational system and be included as an important principle in educational planning and school curriculum planning. This study was done by using quasi-experimental with pre-test and post-test design. The statistical population is comprised of tenth grade students in Yazd city. Sample size consisted of 42 subjects divided into two groups of 21 (one experimental and one control group). Experimental group trained with active technology and control group trained with traditional method. Students' academic achievement was measured through teacher-made, pre-test, and post-test tests. The validity of the tests was confirmed by experts and its reliability was estimated to be 0.86 using Cronbach's alpha. Data were analyzed using inferential statistics of covariance analysis test. The results showed that the effect of chemistry education by using active technological method on students' academic achievement is more than traditional methods.}, keywords = {Technologically active method,Traditional method,academic achievement,Tenth grade students}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش فعّال فناورانه شیمی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه‌ی دهم}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش با روش فعّال فناورانه در درس شیمی بر پیشرفت و انگیزه­ی تحصیلی دانش آموزان پایه­ی دهم در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. استفاده از فناوری اطّلاعات و ارتباطات باید جای خود را در نظام تعلیم و تربیت پیدا نماید و به عنوان یک اصل مهم، در برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی مدارس گنجانده شود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه­ی آماری را دانش آموزان پایه­ی دهم در شهر یزد به تعداد 70 نفر تشکیل می دهند. حجم نمونه شامل 42 نفر در دو گروه 21 نفری (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) در نظر گرفته شد. گروه آزمایش با روش فعال فناورانه و گروه گواه با روش سنتی آموزش دیدند. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق آزمون های معلّم ساخته، پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفت. روایی آزمون ها را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن به کمک آلفای کرونباخ 86/ 0برآورد گردید. داده ها از طریق آمار استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که تأثیر آموزش شیمی با استفاده از روش فعّال فناورانه بر پیشرفت  تحصیلی دانش آموزان بیش تر از روش های سنتی است.}, keywords_fa = {روش فعّال فناورانه,روش سنّتی,پیشرفت تحصیلی,دانش آموزان پایه دهم}, url = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_938.html}, eprint = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_938_07762ad81295a7dcea8e41ed7587fe48.pdf} } @article { author = {Ahmadabadi, Zahra and Jami Alahmadi, Mina}, title = {Designing a Green Experiment for the Physical Chemistry Lab-Simple Two-component Solid-liquid Phase Equilibrium System}, journal = {Research in Chemistry Education}, volume = {1}, number = {2}, pages = {35-50}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2279}, eissn = {2717-2279}, doi = {}, abstract = {Phase equilibrium systems are important topics in physical chemistry. As the practical training of phases contributes to a deeper understanding of this part of science, planning an agenda with a green chemistry approach and attention to human health is essential. In this study, a simple solid-liquid phase equilibrium system, palmitic acid - oleic acid, replaced the naphthalene - benzene or naphthalene - toluene system. This system not only can this system meet the educational goals of this department, but it also has the capability to recycle consumables and use waste as raw materials in other training laboratories. It is also affordable for an undergraduate training lab. From this simple experiment, the melting point of palmitic acid was 64° C and the melting enthalpy of this material was 40.69 kJ / mol. Compared to the actual values, due to the simple tools and the purity of the material used, it has an acceptable error percentage. It is noteworthy that the same uncertainty also is observed in the results of naphthalene-toluene system.}, keywords = {Solid-liquid equilibrium,Palmitic acid,Oleic acid,Phase diagram}, title_fa = {طراحی یک آزمایش سبز برای آزمایشگاه شیمی فیزیک - سیستم ساده تعادل فازی دو جزیی جامد-مایع}, abstract_fa = {سیستم های تعادل فازی از مباحث مهمّ در شیمی فیزیک است. با توجّه به این که آموزش عملی فازها به درک عمیق تر این بخش از علم کمک می کند، طرح یک دستور کار با رویکرد شیمی سبز و توجه به سلامت انسان ضروری است. در این پژوهش سیستم ساده تعادل فازی جامد – مایع پالمتیک اسید – اولئیک اسید، جایگزین  سیستم نفتالن – بنزن یا نفتالن – تولوئن شده است. این سیستم نه تنها می تواند اهداف آموزشی این بخش را تامین کند، بلکه دارای قابلیت بازیافت مواد مصرفی یا استفاده از پسماند آن به عنوان مواد اولیه در سایر آزمایشگاه های آموزشی است. از جهت قیمت نیز برای یک آزمایشگاه آموزشی دوره کارشناسی مقرون به صرفه  است. از این آزمایش ساده، نقطه ذوب پالمتیک اسید برابر 64 درجه سانتی گراد و آنتالپی ذوب این ماده، 69/40 کیلوژول بر مول به دست آمد که نسبت به مقادیر واقعی، با توجّه به وسایل ساده مورد استفاده و میزان خلوص موادّ به کار رفته، دارای  درصد خطای قابل قبولی  است.  قابل ذکر است که در نتایج آزمایش سیستم نفتالن – تولوئن نیز همین مقدار خطا مشاهده می شود.}, keywords_fa = {تعادل جامد - مایع,پالمتیک اسید,اولئیک اسید,نمودار فازی}, url = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_976.html}, eprint = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_976_34719f2deb4e80ad3e18e91d717983a2.pdf} } @article { author = {Kiani-Borazjani, Maryam and Kiani-Borazjani, Mohammad}, title = {Green chemistry education with applying calculation in high school laboratory}, journal = {Research in Chemistry Education}, volume = {1}, number = {2}, pages = {51-60}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2279}, eissn = {2717-2279}, doi = {}, abstract = {The term of green chemistry or sustainable chemistry is related to the design of products and processes that can be observed in the twelve principles of green chemistry. In this regard, attending to the green heat sources used for the reactions and how to choose the green reaction with considering economic dimension of the atom is under the discussion in green chemistry. Therefore, in this paper, with the simple calculations for students, this opportunity can be created. In order to select the energy sources and type of reactions, more accurate in the laboratory, and due to the criteria of green chemistry, from the energy sources like microwave, hot plate and flame, the microwave is more suitable for performing the reaction, and they will observe the hot plate and flame in the next position and on the other way they will attend to the economic issues in performing reactions with producing and using materials with less toxicity.}, keywords = {Green Chemistry,Green Reaction,Green Energy,Sustainable Chemistry,Chemistry Education}, title_fa = {آموزش شیمی سبز با به کارگیری محاسبات در آزمایشگاه دبیرستان}, abstract_fa = {هدف از شیمی سبز یا شیمی پایدار، طراحی محصولات و فرآیندهای شیمیایی است که بتواند اصول دوازده­گانه مربوط به آن را رعایت کند. توجه به منابع حرارتی سبز برای استفاده در واکنش های شیمیایی و انتخاب واکنش سبز مناسب به منظور رعایت بعد اقتصادی اتم، از موارد قابل بحث در شیمی سبز می­باشد. در این مقاله با استفاده از محاسبات ساده نشان داده می شود که می­توان این فرصت را برای دانش آموزان ایجاد کرد تا در انتخاب منبع انرژی و نوع واکنش در آزمایشگاه دقیقتر عمل کرده و با توجه به معیارهای شیمی سبز از بین منابع مختلف انرژی، مناسبترین منبع را برای انجام واکنش انتخاب نمایند. از سوی دیگر آنها یاد می گیرند در انجام واکنشها به مسئله اقتصاد اتم توجه نموده و واکنشی با بازده بالا و تولید و مصرف مواد با سمیت کمتر را انتخاب نمایند.}, keywords_fa = {شیمی سبز,واکنش سبز,منبع انرژی سبز,شیمی پایدار,آموزش شیمی}, url = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_977.html}, eprint = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_977_1af14f879b7483c535d4a63216059a91.pdf} } @article { author = {Golestaneh, Mahshid}, title = {A Comparative Study of Chemistry Education Curriculum at Farhangian University with Former Chemistry Education and Chemistry Bachelor degree}, journal = {Research in Chemistry Education}, volume = {1}, number = {2}, pages = {61-82}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2279}, eissn = {2717-2279}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to compare the curriculum of chemistry education with former chemistry education and undergraduate chemistry curriculums. The research is a comparative survey based on the Brady pattern. According to this model, the information required for the three disciplines was first collected, interpreted, categorized, and then the similarities and differences were analyzed. The results revealed that the goals and contents of the chemistry education curriculum have similarities and differences with the other two programs mentioned above. Innovative aspects of the chemistry education curriculum include the addition of Pedagogical-Content Knowledge courses (PCKs) and an increase in the internship units, which are highly effective in shaping student teachers' professional identity and enhancing their teaching skills. On the other hand, the reduction of specialized chemistry units, the reduction of laboratory units, and the increase in the number of public units can be among the challenges of the curriculum of chemistry education which can be effective in reducing the scientific level of future chemistry teachers.}, keywords = {Chemistry Education,Chemistry Teacher Education,curriculum,Farhangian University,Undergraduate Chemistry}, title_fa = {مقایسه‌ی تطبیقی برنامه‌ی درسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان با دبیری شیمی سابق و کارشناسی شیمی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، مطالعه­ی تطبیقی برنامه­ی درسی رشته­ی آموزش شیمی ویژه دانشگاه فرهنگیان با دبیری شیمی و کارشناسی شیمی است. پژوهش از  نوع پیمایش تطبیقی- مقایسه­ای است و بر اساس الگوی بردی انجام شده است. بر اساس این الگو، ابتدا اطلاعات مورد نیاز درباره­ی سه رشته­ی  مذکور از منابع معتبر گردآوری، تفسیر و طبقه­بندی شد و سپس شباهت­ها و تفاوت­ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه­ی درسی آموزش شیمی از نظر اهداف و محتوایی دارای شباهت­ها و تفاوت­هایی با دو برنامه قبلی است. از جمله جنبه­های نوآورانه در برنامه­ی درسی آموزش شیمی می­توان به افزودن دروس موضوعی-تربیتی (PCK) و افزایش تعداد واحدهای کارورزی اشاره نمود که در شکل دادن هویت معلمی دانشجومعلمان و افزایش مهارت­های معلمی آنان بسیار موثر است. از سوی دیگر کاهش واحدهای تخصصی شیمی، کاهش واحدهای آزمایشگاهی و افزایش تعداد واحدهای تربیتی و تعلیم و تربیت اسلامی را می­توان از چالش­های برنامه­ی درسی آموزش شیمی برشمرد که می­تواند در کاهش سطح علمی معلمان شیمی آینده تاثیرگذار باشد.}, keywords_fa = {آموزش شیمی,برنامه ی درسی,دانشگاه فرهنگیان,دبیری شیمی,کارشناسی شیمی}, url = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_981.html}, eprint = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_981_612a1297846c02d26b95f9976a137b68.pdf} } @article { author = {Jadidi, Mansooreh and Samiei, Doostmohammad and Salimian, Shirin}, title = {Comparison of the Effectiveness of Gagne and Briggs Educational Design Patterns with 5E on the Learning Process of Chemistry}, journal = {Research in Chemistry Education}, volume = {1}, number = {2}, pages = {83-97}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2279}, eissn = {2717-2279}, doi = {}, abstract = {The widespread applications of chemistry and its role in human societies have led to its effective teaching in schools and universities. This study seeks to find a more effective model for students to better understand concepts and principles from existing educational approaches and considering the importance of thinking in the teaching and learning process from two thought-based approaches namely cognition (Ganye and Briggs pattern) and Constructivism (5E pattern) has been used and its effectiveness on learning the principles and concepts of the elements of classification of elements contained in the 9th year Experimental Science book has been compared. This research is a quasi-experimental study. Sixty ninth grade students were selected from among the public girls' schools of education in Mallard, using multistage cluster sampling method. Data gathering tool was a researcher-made test whose validity was confirmed by experts in the field and its reliability was measured by SPSS22 software and Cronbach's alpha coefficient was obtained at 0.78. In this study, descriptive and inferential statistics were used to obtain the results and they found that the E5-based instructional design was more effective in learning learners' principles than the Ganye and Briggs pattern.}, keywords = {Cognitivism,Constructivism,Chemistry Education,Gagne & Briggs Pattern,5E Pattern}, title_fa = {مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی گانیه و بریگز با 5E بر فرایند یادگیری شیمی}, abstract_fa = {کاربردهای گسترده علم شیمی و نقش آن در جوامع بشری سبب شده­ است تا آموزش اثربخش آن در مدارس و دانشگاه­ها از اهمیت بسزایی برخوردار گردد. این مطالعه، در پی یافتن الگویی کارآمدتر برای دستیابی دانش ­آموزان به یادگیری بهتر مفاهیم و اصول، از بین رویکردهای آموزشی موجود بوده و با توجه به اهمیت تفکر در فرایند آموزش و یادگیری از دو رویکرد تفکرمحور یعنی شناخت­گرایی (الگوی گانیه و  بریگز) و ساختن­گرایی (الگوی 5E) استفاده شده و اثربخشی آنها بر یادگیری اصول و مفاهیم مبحث طبقه­ بندی عناصر موجود در کتاب علوم تجربی سال نهم با یکدیگر مقایسه گردیده است. در این تحقیق شبه آزمایشی ، ۶۰ نفر از دانش­ آموزان کلاس نهم یکی از مدارس دخترانه دولتی آموزش و پرورش ملارد به عنوان نمونه انتخاب شدند که برای انتخاب آنها از روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله­ای استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش، آزمونی محقق­ ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان این حوزه تأیید گردید، پایایی آن از طریق نرم­ افزار SPSS22 سنجیده شد و ضریب آلفای کرونباخ در آن ۷۸/۰ به دست­ آمد. برای به­ دست­ آوردن نتایج از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است و مشخص گردید که طراحی آموزشی با الگوی 5E بر یادگیری اصول یادگیرندگان مؤثرتر از الگوی گانیه و بریگز می­باشد.}, keywords_fa = {شناخت گرایی,ساختن گرایی,آموزش شیمی,الگوی گانیه و بریگز,الگوی 5E}, url = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_1025.html}, eprint = {https://chemedu.cfu.ac.ir/article_1025_5f72f21ecc13f5da7992d71f0a15d248.pdf} }